Livrustkammaren FacebookMed rubriken ”14 gånger Livrustkammaren var mycket roligare än man trodde” berättar Café varför du borde följa museet på Facebook.
I den här texten ska jag berätta varför du borde jobba mer som Livrustkammaren i sociala medier.

Olof Somell är webbansvarig på kommunikationsenheten för bland annat Livrustkammaren, och han var gästföreläsare på utbildningen jag håller på yrkeshögskolan Nackademin. Där bjöd han generöst på deras framgångsrecept.
Tvärtemot vad jag brukar förespråka har de varken strategi eller innehållskalender – ändå lyckas de träffa rätt gång på gång med ton, tilltal och timing. Det beror på dessa faktorer:

  • De har ett motto. Livrustkammaren har landat i att de ska vara sina följares historiebästis. En kompis som delar med sig av intressant information på ett roligt sätt. Det hjälper de fem personer som bland annat administrerar Facebookkontot att tänka rätt vad gäller ton.
  • De har backning från ledningen. Det är helt okej att personal som inte jobbar på kommunikationsenheten lägger en timmes arbetstid på att författa, bildsätta och schemalägga ett inlägg till Facebook. Det är till och med så att de vid fikabordet kan lyfta upp särskilt lyckade inlägg. Ledningens stöd bygger till stor del på att kommunikationsavdelningen kan berätta för ledningen varför sociala medier är bra och värdefulla att arbeta i.
  • De låter personerna som kan innehållet uppdatera Facebook. Det vill säga, personer som jobbar med de historiska föremålen och inte människor på kommunikationsavdelningen. ”Vi började rekrytera på individnivå, genom att fråga om någon kunde tänka sig att göra lite innehåll. Det här funkar inte alltid men även i branscher som inte är innehållsdrivna kan man lyckas. Delbarheten blir så mycket större när det handlar om innehåll”, säger Olof Somell.
    I dag är det fem personer som uppdaterar Livrustkammarens Facebooksida och ingen av dem har det som sin huvudsakliga arbetsuppgift.
  • De som uppdaterar Facebooksidan får göra det när de vill. ”Alla har fullt förtroende att publicera. Om det är något som de är tveksamma kring, schemalägger de inlägget och pratar med mig innan vi publicerar det,” säger Olof Somell.
    Men helt utan struktur och rutiner är de inte. Nyckelklockslag har de gått igenom, och den som är helt ny får inte direktpublicera, utan schemalägger sina inlägg för påseende. Dessutom förbereder de vissa inlägg inför större högtider och utställningar.
  • De har ett stort digitalt arkiv. ”Många förstår inte hur viktigt det här är. Men det faktum att vi har en databas av många högkvalitativa bilder på våra föremål underlättar och sparar tid. Vi hade inte kunnat göra det vi gör annars” säger Olof Somell.