Min svärmor skaffade Facebook för några veckor sedan. Alltså är hon med och bidrar till att Facebooks medlemsantal fortfarande ökar, trots att de unga användarna lyser med sin frånvaro. Internetstiftelsen i Sverige har släppt nya siffror om svenskarna och sociala medier – och det är spännande läsning.

När jag håller kurser om sociala medier poängterar jag vitsen av att veta vilka sociala kanaler som lockar vilken målgrupp. Därför älskar jag Internetstatistik.se och Internetstiftelsen i Sverige, eftersom de varje år släpper rapporten Svenskarna och internet, som innehåller mängder med relevant statistik för oss som arbetar med sociala medier. Hela rapporten kommer först 11 november, men redan nu kan den som är intresserad förkovra sig i statistiken kring vårt förhållande till sociala medier.

För det första kan vi konstatera att jag fick rätt när jag för nästan ett år sedan spådde att Instagram skulle växa ytterligare 2015. Förra året var det 28 procent av internetanvändarna i Sverige som använde appen någon gång – nu är vi uppe i 40 procent, eller två av fem svenskar (i dag fyller för övrigt Instagram 5 år – hur länge har du haft ett konto?). Bland unga är även Snapchat stort – de som är 12-25 år gamla använder Snapchat nästan lika ofta som Instagram – vilket inte förvånar mig alls.

Linkedin används av var femte person, men till skillnad från övriga kanaler är användarna inte inne varje dag, utan bara då och då. Gissningsvis är det här branschspecifikt – när jag är på Marknadsföreningen i Stockholm och håller kurs är det flera som berättar att de är inne varje dag, men mina egna kontakter är det betydligt mer sällan.

En sak jag saknar statistik om är Pinterest, som för mig har blivit en viktig social kanal både privat och i jobbet. Jag hoppas verkligen att det är något som Internetstatistik.se kommer att titta på nästa år.

Här finns webbversionen av försläppet om sociala medier.