Nu har vi inlett vår resa, har format en idé. Men fortfarande återstår en del inventering av vårt nuvarande läge. Vi måste ta en titt på våra omgivningar och var vi står.
Jag vill börja med en brasklapp: Läs det här. Helst innan du läser detta inlägg, men annars gärna i samband med det. Det ena klarar sig inte utan det andra, och båda är minst lika viktiga.
Så. Nu kan vi börja med del 2. Vilket innebär att vi ska ta en titt på det du har för dig i sociala medier i dag. Det vill säga, nu ska vi inventera! Aldrig jättekul, men ett nödvändigt ont.
- Räkna dina följare. Det är bra att hålla koll på siffrorna.
- Räckvidd och engagemang. Hur bra funkar ditt nuvarande innehåll? Oavsett om det går bra eller dåligt finns det alltid utrymme att förbättra sig.
- Profiler. Hur ser dina profiler på sociala medier ut? Är de likadana i alla kanaler? Speglar de din affärsidé och din närvaro i sociala medier? Går det att vara mer personlig? Kommer någon som känner ditt företag på Facebook att känna igen ditt Instagramkonto? Har du fyllt i allt som går att fylla i? Öppettider är till exempel något som många glömmer, men som för kunden kan vara väldigt viktigt att veta.
Gör man jobbet ordentligt blir det mycket lättare sedan. Jag lovar.
I nästa del i serien går vi igenom vad för slags innehåll ni kan posta.