Det absolut viktigaste jag betonar när jag pratar om arbete i sociala medier är vikten av en strategi. Utan att ha stakat ut målen för din närvaro i sociala medier finns risken att du kommer att irra planlöst omkring – ibland med goda resultat, ibland med dåliga – utan att riktigt veta vart du är på väg.
Ett av mina favoritprogram på tv är På Spåret. Jag älskar när Kristian Luuk (och förr Ingvar Oldsberg) spänner ögonen i tv-publiken och frågar ”Vart är vi på väg?” och sedan gissar man vilt, har ingen aning eller är stensäker om vartannat.
Men i livet och i arbetet är det sällan att rekommendera att vara på väg någonstans, oklart vart… Och för att nå bra resultat i sociala medier är det – återigen – otroligt viktigt att ha klart för sig vad man håller på med.
10-poängsfrågan i På Spåret börjar nästan alltid med att Kristian Luuk berättar att vi lämnar ett ställe, för att ta oss vidare till ett annat. Och i sociala medier, precis som i tv-programmet, är det viktigt för dig att definiera var du står nu, för att veta vart du är på väg.
I del 1 av min serie om hur du skapar en sociala medier-strategi ska du alltså definiera nuläget. Svara på frågorna nedan för att definiera din startpunkt.
- Vilka är dina kortsiktiga mål med sociala medier? Var ärlig mot dig själv. Vad vill du och varför? Öka engagemang, driva mer trafik till din sajt?
- Vilka är dina långsiktiga mål? Gärna mätbara – sälja för XX SEK eller öka till XX antal kunder.
- Hur definierar du att du har lyckats efter ett år? Du kanske vill sälja för XX SEK men när du tänker på en lyckad närvaro i sociala medier handlar det om engagemang och antal följare. Genom att förstå dina olika viljor får du lättare att skapa en effektiv och aktiv strategi.
- Hur ser din målgrupp ut? Det här kan vara befintliga kunder eller presumtiva kunder. Ju mer du närmar dig detaljnivå (ålder, bostadsort, ekonomi, hobbies, yrke) desto lättare för dig att erbjuda dem det de vill ha.
- Vilka plattformar bör du använda och varför? Du kanske inte vet – men fundera ändå. Var finns din målgrupp? Är de på Facebook eller Pinterest? Eller kanske Instagram? Vad förväntar de sig på sociala medier? Vilket slags innehåll kan du dela med dig av? Är den mer lämplig för LinkedIn eller kanske till och med Youtube? De här frågorna hjälper dig att bedöma var du borde vara.
- Vem ska ha hand om dina plattformar och din strategi? Är det du, en praktikant, någon på kommunikationsavdelningen? Strategin kommer att visa vägen, men den som ska jobba ”i verkligheten” behöver vara nära ditt företag/organisation.
- Hur mycket tid kan du lägga på sociala medier? Känn till dina begränsningar och planera för det som är möjligt – inte det som är önskvärt. Det är ingen idé att bygga en strategi för 6 timmars sociala medier-arbete per vecka när du bara kan lägga ner två timmar varje fredag.
- Vilka är dina nuvarande marknadsföringsstrategier? De bör höra ihop med sociala medier – som ju också är marknadsföring. Förmodligen har du redan en tonalitet, ett färgschema, någon form av tema – ditt arbete på Facebook eller Instagram bör spegla detta.
Ställ gärna frågor i kommentarsfältet om du stöter på problem. Eller kontakta mig via Facebook, Twitter eller LinkedIn.
I nästa del av serien betonar jag vikten av att göra en inventering, och i den tredje delen går jag igenom vad för slags innehåll ni kan posta.