Upplever du också att arbetsdagen har för få timmar för Facebook, Instagram, fan och hans moster? Här är mina bästa genvägar för dig som vill spara tid på ditt sociala medier-arbete.
Gör en innehållsplan för att spara tid i det långa loppet
Jag vet, en innehållsplan är tidsödande och startsträckan kan vara låååååång… Men när idéerna ligger klara kommer du att tacka dig själv för att du var så förutseende. Börja lite stort och se över den närmaste månaden. Pricka in högtider, temadagar eller annat som kan vara relevant för din verksamhet. Gå sedan ner på detalj/veckonivå. Har du en återkommande hashtagg som du brukar publicera material under? Se till att skaffa dig en, det underlättar kreativiteten att ha ramar att förhålla sig till. #ThrowbackThursday är uttjatat men funkar än så länge, till dess att du kommer på något smartare. På Afrikakompaniets instagramkonto publicerar jag #VärdefulltVetande varje fredag. Det kan handla om allt möjligt och är inte särskilt svårt att hitta underlag och bilder till.
Blocka några timmar i veckan där du bara jobbar med sociala medier
Att tidsinställa inlägg i förväg är en av de bästa sätten att spara tid på sociala medier. Men då måste din innehållsplan vara någorlunda på plats. Försök att fundera ut när i veckan som du kan vara som mest kreativ och planera in ett antal timmar i din kalender/att göra-lista/påminnelse i din mobil/det som funkar för dig. Lägg sedan undan telefonen, stoppa alla mejlnotiser och jobba dedicerat med att leta och behandla bilder, skriva copy och framför allt tidsinställa dina inlägg! Jag använder Later för Instagram (funkar också med Facebook). Buffer är en annan bra gratistjänst som har kopplingar till LinkedIn, Pinterest med mera.
Bygg en egen bildbank
Bilder är en flaskhals! Saknar du tillgång till bra och varierade bilder kommer ditt sociala medier-arbete att halta. Och jag vet att det känns svårt – men det är inte superkomplicerat. Bestäm dig för en bildidé och kör på den. Jag har ett månadskonto på Adobe för att kunna plocka genrebilder, och har ett betalkonto på Canva för bland annat att ha tillgång till deras bildarkiv. Bilden på hunden längst upp i detta är därifrån (jag har en sökning igång på mina profilfärger och försöker hitta bilder som kan passa på det viset). Tar du bilder på dig själv i marknadsföringssyfte – ta många, i olika vinklar och glöm inte att byta kläder när du ändå håller på.
Bästa sättet att spara tid på sociala medier? Användargenererat innehåll!
Slipp jobba helt och låt dina följare skapa innehåll åt dig. Det spar mängder med tid! Du kan göra på flera olika sätt men enklast är att uppmana dem att dela bilder som berättar om hur du underlättar livet för dem med din verksamhet eller produkt. Berätta vilken hashtagg du vill att de ska använda när de lägger upp sina bilder. Och glöm för guds skull inte att kontakta dem och fråga om du får använda bilden – de äger rättigheterna till sin bild oavsett vilka hashtaggar de använder.
Behöver du hjälp och/eller inspiration för skapa en innnehållsstrategi för dina sociala medier? Nu när vi återigen har skärpta restriktioner på grund av Coronaviruset kan det vara en idé att gå igenom mina innehållstips för sociala medier i Coronatider, kanske behöver du till och med se över er sociala medier-strategi på grund av Covid-19?