FacebookloggaMitt motto i arbetslivet har alltid varit “Var där dina läsare är”. Även om det är Kiviks marknad varje år och sättet att bevaka Kiviks marknad inte går att variera så värst mycket, drar det tiotusentals människor – därför är det värt att skriva om. Varje år.

Eftersom två tredjedelar av alla svenskar använder Facebook, betyder det att du också borde vara där. Men hur ser din räckvidd ut?

Sedan Facebook ökat sitt fokus på annonsering har företagens facebooksidors organiska räckvidd, det vill säga hur många följare de når, minskat betydligt. Men här kommer tre tips på hur du maxar din närvaro i sociala medier:

  • Kvalitet är bättre än kvantitet. 
    Jobba med ditt innehåll. Tänk på att dina följare sitter och slösurfar förbi kompisarnas småbarnsbilder och det senaste kändisskvallret – vilka slags ämnen är de intresserade av att läsa om och gilla i samband med det flödet? Vad har deras privata hobbies och intressen och din affärsidé gemensamt? Posta enbart sådant som du tror att kunden verkligen vill läsa om, diskutera och dela med sig av.
  • Använd Facebook för att odla dina megafoner.
    Det sociala nätverket är fortfarande en väldig effektiv plattform för att interagera med dina mest engagerade kunder eller användare. Skapa strategiska personliga relationer med dina fans – och de kommer att öka ert organiska räckvidd genom att dela med sig av ditt budskap till deras följare.
  • Använd Facebook som en del i en hel strategi – inte som lösningen på allt.
    “Lägg inte alla ägg i samma korg” ungefär. Tänk på att utöver köpta annonser är det Facebook och inte du som bestämmer vad dina följare ser. Utforska om bloggar, elektroniska nyhetsbrev, video eller andra sociala medier kan göra det lättare för dig att uppnå dina mål. Det är din digitala strategi som bestämmer vilken plattform du bör synas på – inte tvärtom. Och glöm inte att utvärdera!

Inspirationen till denna bloggpost på svenska kommer från denna artikel, från Content workings. Besök deras sida för mer matnyttigt om innehåll och närvaro i de sociala medierna.