Din tonalitet i sociala medier styr hur du uppfattas. Välj rätt röst till din verksamhet och maximera likes, kommentarer och synlighet.

Tonalitet i sociala medier – vad är det? Jo, det är ganska så exakt det sätt du väljer att uttrycka dig i sociala medier. Många tänker inte ens på att de har en “röst” som påverkar hur andra uppfattar dem. Men så är det. Och genom att jobba lite med hur ditt varumärke pratar ökar du chansen till dialog. Eftersom sociala medier går ut på att kommentarer och gillamarkeringar ger dig större spridning är det #winwin hela vägen.

Det finns många olika idéer kring hur du hittar ditt varumärkes röst och tonalitet. Jag gillar att hålla saker enkla av den anledningen att då blir de också av. Här kan du exempelvis hitta en video om att hitta ditt “Brand Voice”. Visserligen har den en del bra poänger – men den gör processen lite väl komplicerad. Du måste inte göra en fullskalig granskning av dina olika sociala medier-konton för att hitta rätt tonalitet för ditt varumärke i sociala medier. Bestäm dig för vad som kännetecknar ditt varumärke och jobba vidare med det bara.

Börja här med att hitta rätt tonalitet i sociala medier

Det enklaste är att klargöra vad det är du ska göra i sociala medier och framför allt hur du ska göra det. Detta är särskilt viktigt om ni är flera som har hand om ett varumärkes olika konton. Det gör du genom att tydliggöra ditt varumärkes persona, ungefär som vissa kategoriserar sina olika kunder och kundgrupper. Vilka egenskaper har ditt varumärke och hur kan det visa sig i skrift, film och tal? Tänk Clas Ohlson kontra Skumtomtar. Clas Ohlson är lösningsorienterad medan Skumtomtar är tradition – eller? Eller en redovisningsbyrå kontra en sociala medierbyrå. Troligtvis är tonaliteten olika beroende på vilka kunder de riktar sig mot och vad de tror att de vill ha.

Är det du själv som frontar ditt varumärke får du fundera på vilket sätt du hjälper dina följare. Tillhandahåller du produkter de inte klarar sig utan eller en tjänst som hjälper dem att spara tid? Men framför allt HUR? Enkla lösningar? Lättillgänglighet? Kan du mycket – är du en EXPERT? Med ordet expert kommer också en tyngd, du måste vara trovärdig. Vilka dina kunder är påverkar också din röst och ditt tilltal.

Lista några beskrivande ord som kännetecknar ditt varumärke. Rolig, kunnig, hjälpsam, snäll, energisk, snabb, lättsam, skojig, personlig – alla dessa är exempel på beskrivande ord. Bestäm dig för 3-4 begrepp som passar in på verksamheten och skriv ner dem. Vips! Så har du ett tilltal och tonalitet i sociala medier. Superenkelt!

Bibehåll rätt ton med dessa enkla knep

Svårigheten är alltså inte att ta fram tonaliteten, utan att bibehålla den och få den att linjera med verksamheten. Kan en expert vara rolig? Ja, om humorn är lättförståelig och inte vänd mot någon (Lex Livrustkammaren på Facebook). Men är din verksamhet eller ditt varumärke roligt? Nej, det kanske bara är så att din sociala medier-ansvarige är det. I fallet Livrustkammaren funkar det. Detta för att museets uppdrag är att sprida kunskap om historia och de samlingar som finns där. Med den spridning som Facebookkontot får når de långt fler svenskar än de har besökare. Men en annan verksamhet kanske måste tänka efter innan den börjar sprida memes eller skojar till det för mycket.

Så – hitta dina 3-4 begrepp, skriv ner dem och börja därefter att jobba utifrån dessa riktlinjer. Är ni flera som jobbar tillsammans kan ni hitta en bra gemensam tonalitet genom att öva i grupp. Testa att göra inlägg på ett valt tema var för sig och diskutera sedan era likheter och olikheter. Vilket inlägg passar bäst in på de egenskaper ni valt OCH på målgruppen ni riktar er till? Jobba med kommentarer på samma sätt. Ta fram några kommentarer från gamla inlägg och hitta på nya som ni skulle kunna få. Öva på att svara på dem var för sig och diskutera därefter återigen likheter och olikheter.

Arbetar du själv utan insyn från andra kan det vara svårt att bibehålla konsekvensen. Ta hjälp! Be en medarbetare du litar på eller någon annan du har förtroende för att titta på dina uppdateringar och utvärdera dem utifrån dina kriterier. Ta för vana att göra detta lite då och då, ett utifrån-perspektiv är alltid hälsosamt.

Några exempel på bra tonalitet i sociala medier

Jag har redan nämnt Livrustkammaren som en föregångare inom sociala medier. De postar roligt, relevant innehåll som får stor spridning. Här finns en poddintervju med intendenten Magdalena Westin Petrovska, en av flera personer bakom det lyckade kontot.

Ica Sverige är peppiga som tusan på både Facebook och Instagram. Och är mästare på att svara folk som kommenterar både högt och lågt.

SCB (Statistiska centralbyrån) är fenomenala på Instagram (och Facebook). På Instagram delar de relevant statistik med en tydlig folkbildningsidé. Det står till och med i deras profil att de vill att alla ska ha möjlighet att hitta fakta och slå hål på myter med hjälp av statistiken. På Facebook blir det mer rapporter, och de är också väldigt bra på att svara på kritiska kommenterar.