vartarvipåvag3Resan är igång. Vi tuffar mot 6 poäng och det är dags att bestämma oss för VAD. Vad för slags innehåll som ska postas. 

Vi vet var vi åker ifrån och vi vet var vi står.  Nu är det dags att titta framåt och bestämma oss för vilket slags innehåll vi ska fylla våra sociala kanaler med. Följ med oss på resan!

  • Säsongsbetonat innehåll. Vare sig det handlar om Alla hjärtans dag, Kanelbullens dag eller något som rör budgetpropositionen finns det några händelser eller högtider som inträffar i princip varje år. Bestäm dig för vilken eller vilka av dessa som är relevant för din målgrupp och skapa innehåll som speglar detta. Tips: det kan också handla om lokala evenemang, bröllopstider, eller temadagar.
  • Tematiskt innehåll. Ta till exempel “Throwback Thursday” på Instagram (numera #tbt) där du har chansen att berätta ditt företags, dina produkters eller din regions historia i bilder. Eller skapa ditt eget tema, till exempel “färgglada fredag” där ditt företags personal visar upp sig i färgglada outfits (lämpligt om du säljer kläder) eller “torsdagstipset” då du svarar på frågor du ofta får, eller ger tips som kunderna ofta efterfrågar. Var kreativ! Huvudsaken är att du skapar ett roligt, relevant tema som återkommer varje vecka, för att skapa kontinuitet åt dina följare.
  • Dina produkter och/eller tjänster. Ja, självkart ska du visa upp det du säljer. Bara inte hela tiden. Men även här går det att variera sig. Visa upp bilder, filmer, testimonials, recensioner, sneek peaks i stället för att bara sälja. Och tänk på att du kan utnyttja dina kunder – användargenererat innehåll är ett bra sätt att sprida att folk gillar det du gör. Filmer där kunder använder era produkter, så kallade “regrams” av dina Instagramföljares bilder på dina produkter med mera är gratis innehåll som ger dig bra pr.
  • Bakom kulisserna. Alla älskar att se människorna eller processen bakom ett företag. Var jobbar du? Vilka jobbar du med? Hur firar du viktiga händelser? Hur väljer du varor? Hur ser tillverkningsprocessen ut? Har du eller någon annan på jobbet ett husdjur? Alla älskar bilder på djur – det skapar stort engagemang.
  • Utbildning. Kan du utbilda din målgrupp kommer du att vinna deras gunst. Oavsett vilket slags företag eller organisation du driver – dela med dig av länkar, artiklar, tips, citat, gör-det-själv och annat innehåll som gör dina följare klokare kring din bransch (ungefär som jag gör här alltså).
  • Underhållning. Om man använder humor med måtta kan man komma långt med roligt innehåll (bloggpost om detta kommer så småningom).  Men (och detta är ett stort men) att använda sig av så kallade katt-memer är till exempel bara intressant om du driver en djuraffär eller en kattälskarsajt.Klart du ska roa din publik – men bara med relevant innehåll. Hitta kul fakta, videor, citat (och ja, ibland funkar de) memer med mera och skoja loss. Men med måtta.

Allt innehåll beror givetvis på vad du driver för rörelse, vilka produkter och tjänster du erbjuder. Visst innehåll funkar bättre på vissa plattformar och därför är det viktigt att du – eller den som sköter dina sociala kanaler – vet vad som funkar bäst var för att kunna bestämma vilket slags innehåll som postas på Facebook men inte på LinkedIn.

Den första delen i serien om hur du skapar en effektfull strategi för sociala medier handlar om att bestämma ditt utgångsläge och dina mål. Del två handlar om att inventera.