Modern social media amd communicationAlla vill vi bli virala. Eller åtminstone nå fram med vårt budskap, och det helst till rätt målgrupp. Men vi heter inte Jonas Gardell eller Annika Lantz och blir inte retweetade som Justin Bieber bara vi säger “god morgon”.

Så hur gör man? Jag har några tips.

  • Skaffa dig en digital strategi. Det låter enkelt och självklart, men det är det inte. Du måste veta vad du vill med din digitala närvaro, vilka mål du vill uppnå (större försäljning, ökat engagemang bland dina befintliga kunder eller utöka din kundbas?), veta var din publik finns och vad de förväntar sig av dig och dessutom måste du ha tiden och resurserna att hålla i det hela. Du behöver mätbara mål som du utvärderar med jämna mellanrum. Sånt här kan jag hjälpa dig med, by the way.
  • Var transparent och konsekvent. Berätta för din målgrupp vad de kan förvänta sig av dig, så blir de inte besvikna. Som till exempel Systembolaget som via Twitter bara svarar på frågor om mat och dryck och konsekvent hänvisar till kundservice eller annan lämplig instans vid övriga frågor – trots att det verkar vara ett 20-tal olika personer som twittrar.
  • Våga vara personlig. Ingen gillar automatiserade, opersonliga rubriker. Vi gillar och relaterar till det mänskliga. Signera tweets eller Facebookinlägg med initialer eller era förnamn, och se till att ha en förteckning över vilka som handhar era konton någonstans på er sajt.
  • Använd bilder. En bild säger tusen ord och det är värt mycket när en tweet bara rymmer 140 tecken. All forskning visar att material i sociala medier når fler och får större spridning när du inkluderar en bra och relevant bild. Saknar ni inspiration gillar ju alla söta katter (men varning för att ni kan uppfattas som oseriösa om ni bara använder er av lolcats!)
  • Anpassa materialet efter kanalen. Det som funkar på Facebook funkar inte på Twitter och det är inte heller säkert att det funkar på Instagram. På till exempel Pinterest eller LinkedIn är sökord viktiga till exempel. På Facebook snurrar de olika algoritmerna till det – nyligen har man från företagets sida sagt att de tänker nedprioritera länkbete och det kan påverka hur dina poster syns. Dessutom tycker jag att det är schysst mot din lojala målgrupp – de som följer flera eller alla dina konton – att variera innehållet så att de inte möter exakt samma post på tre eller fyra olika ställen.
  • Testa. Ja, det finns örtielva bloggposter om när man ska posta på olika sociala medier, hur lång den ultimata tweeten är och tusen andra saker – men sanningen är att din målgrupp förmodligen är hyfsat unik. Testa att posta snarlik material vid olika tider och kolla vilket som får störst genomslag när, och i vilken kanal. Använd självklart vetenskapen för att ha ett hum om var du ska börja – men tänk på att din verklighet kan skilja sig från någon annans.
  • Kopiera! Har du konkurrenter som lyckas bra i sociala medier? Vad gör de? Vad gör andra som lyckas och hur? Kolla och sno deras idéer. Så länge du inte plagierar dem utan anpassar deras succéfaktorer till din verksamhet och är relevant mot din målgrupp är det ju egentligen bara positivt och smickrande.

Det finns massor mer jag skulle kunna skriva men jag har redan överskridit längden för en ideal bloggpost, så risken är att du inte läser så här långt. Men förhoppningsvis har du fått med dig några vettiga tips och idéer.

Vill du veta mer om hur du slår igenom i sociala medier? Här har jag skrivit tre snabba tips för småföretagare på Facebook, jag håller även kurser i sociala medier på Marknadsföreningen i Stockholm och kan anpassa utbildningen för dig eller ditt företag utifrån dina önskemål.