FacebookloggaEn av de vanligaste frågorna jag får från både kunder och kursdeltagare är just denna: Hur ofta ska man uppdatera på Facebook och när på dagen ska man göra det? Det enkla svaret är: “det beror på när din publik är beredd att läsa dina poster”. Men visst finns det några riktlinjer du kan följa.

  1. Lär känna din publik. När är de online och när är de beredda att ta emot ditt budskap? Testa dig fram. Visst, det här innebär en åtgång i både tid och energi men den är väl värd det. Din målgrupp är, precis som jag skrivit förut, förmodligen någorlunda unik för dig och därför bör du anpassa din strategi efter dem. Kommunikationsbyrån Kreafon har skrivit ett intressant blogginlägg om när det är bäst för olika branscher att uppdatera, som bygger på en amerikansk studie. Det kan hjälpa dig att få ett hum om var du börjar.
  2. Publicera inte när alla andra gör det. Som du kanske redan vet så når en Facebooksida bara 6-7 procent av dess gillare med varje uppdatering. Du är inte ensam om att vilja veta när du ska uppdatera för att nå störst genomslag. Om alla gör exakt likadant finns risken att ditt budskap drunknar i ett hav av statusuppdateringar. Välj udda tider och kolla vad som händer. Många kollar sina sociala medier på väg till jobbet eller i samband med frukosten. Tidsinställer du några uppdateringar att publiceras tidigt på morgonen kan det vara det första din målgrupp ser. Detta är tvärtemot vad Social Media Today rekommenderar så ta en titt på deras plan of action (bläddra ner under infografiken) och bestäm själv hur du vill göra. (Ett hett tips är att testa båda varianter och kolla vad som funkar bäst för dig och din Facebooksida)
  3. Posta inte för ofta. För många uppdateringar kan göra att dina fans faktiskt tröttnar på dig och ditt varumärke. Satsa hellre på kvalitet och uppdatera max en eller två gånger om dagen. Om du lägger ut mängder med innehåll men får lite engagemang, kommer Facebook nämligen att straffa dig genom att minska din synlighet för dina fans, vilket i sin tur minskar chansen att fler ser det du håller på med. Ser du att en postning når en större målgrupp än vanligt – lägg lite extra pengar på att annonsera och nå ut till ännu fler.
  4. Allra allra sist: När och hur ofta är inte det viktigaste. Ditt fokus borde ligga på att skapa riktigt bra innehåll som berör och engagerar din målgrupp. Som de i sin tur gillar och vill dela med sig av. Då är dina publiceringstider mindre intressanta. Ju relevantare innehåll du publicerar som skapar stort engagemang, desto större blir din organiska räckvidd (det vill säga din obetalda räckvidd).

Vill du veta mer om hur du maxar ditt innehåll för att göra målgruppen nöjd? Läs Några enkla knep för småföretagaren som vill lyckas med sociala medier, Tre snabba tips för småföretagare på Facebook eller kontakta mig.