telefonEnligt en ny brittisk studie kollar en smartphoneägare sin skärm i genomsnitt 1500 gånger i veckan, eller 221 gånger om dagen. Jag säger det igen – 221 gånger OM DAGEN.

När jag håller kurser i sociala medier för marknadsförare är det förvånansvärt få som har tänkt på det där med mobilen. Trots att fler och fler äger en smartphone och användandet av datorer minskar. Jag ser det bara på den här sajten – eftersom jag är aktiv med att dela mina blogginlägg i sociala medier kommer 59 procent av trafiken till denna sajt från mobiler. Jag använder telefonen som väckarklocka och när jag stängt av larmet går jag in på Facebook, mejlen och eventuellt Twitter.

Det här är inget unikt och därför är det viktigt att ens digitala strategi innefattar också det där med mobilt. Har man Pinterest så bör man se till att det är de fyra viktigaste anslagstavlorna som är “längst upp” för en mobilanvändare ser egentligen bara de två första, och halvdelen av nästa två. Har man en företagsblogg bör man se till att sajten är responsiv eller att det finns en version för mobilen. Har man en tävling för sina kunder bör den fungera i mobilen. Och så vidare.

Annars är det ditt företag som tappar bort mobilanvändarna och blir bortglömd när någon annan tar bättre hand om deras behov. Kom ihåg – 221 gånger om dagen. OM DAGEN.

Vill du veta mer om vårt mobilanvändande? Läs mer om den brittiska studien här.