Saknar du idéer för vad du ska posta för innehåll på Instagram Stories? Jag som är småföretagare och driver två företag kan ibland bli överväldigad av allt innehåll som ska skapas och kablas ut i olika sociala kanaler. Med olika vinklar, olika bilder och helst lite olika innehåll… Därför har jag tagit fram 10 idéer på enkla inlägg som du kan upprepa för att öka engagemanget på ditt konto, och nå ut till fler.

1. Frågesport – tacksamt innehåll i Instagram Stories

bild på en härlig strand med en frågesportsdekal från Instagram Stories, där frågan "Var är bilden tagen" stårVi människor ÄLSKAR när vi får känna oss smarta. Och ett enkelt quiz eller frågesport är så enkelt att göra. Tack Instagram! Med en quiz kan du både utbilda dina följare och knyta dem närmare till dig – samtidigt. Jag driver som bekant Afrikakompaniet och gjord en quiz i Instagram stories på bilder tagna i olika länder, där följarna fick gissa vilket land bilden var tagen i. Förvånansvärt få lyckades även om många svarade. Men jag fick möjlighet att sprida vackra bilder tagna i Afrika och förhoppningsvis inspirera någon till att fundera på en resa. När det nu är möjligt.

Fundera ut en eller ett par frågesporter du skulle kunna göra som har bäring på din verksamhet, som du tror att dina följare skulle gilla. Du kan passa på att avliva myter, sprida kunskap eller bara göra som jag, och dela vackra bilder. Glöm inte att dela med dig av facit när quizen börjar närma sig sitt slut! Så att även de som inte vågade/ville delta får se vad som var rätt och fel.

2. Antingen eller

Tvinga fram engagemang och klick genom att låta följarna välja mellan två olika saker. Tastemade UK är mästare på detta grepp. De kallar det för WYR (Would You Rather) och har sparat en del av dessa stories i sina höjdpunkter, så kallade highlights, i profilen. Kolla igenom hur de gör – det är väldigt effektivt! Och de låter det ta tid – först en bild på det ena alternativet, sedan en bild på det andra. Först efter det en post med antingen eller. Att välja mellan ett recept och ett annat är så klart bildmässigt tacksamt innehåll till Instagram Stories, men det går att variera i all oändlighet. Förmodligen har de publicerat bilderna i andra sammanhang sedan tidigare, men det gör inget! Bilderna måste inte vara fantastiska, det är själva grejen att välja som är viktigt.

3. Bakom kulisserna

Inget passar Instagram Stories så bra som en sneak peek, eller smygtitt, bakom kulisserna på din verksamhet eller din vardag. Daisy Beauty Magazine, som jag tidigare har jobbat med, har till exempel öppnat skönhetsjulkalendrar på sina Instagram Stories. Nu är deras verksamhet väldigt skönhetsrelaterat vilket är bildmässigt tacksamt. Du kan visa upp misstag, produkter som inte blev av, din arbetsplats, fikarummet – whatever! Tänk på att det ändå ska kännas värdefullt för dina följare och kanske ge en djupare inblick i hur du eller din verksamhet funkar. Ska du dela med dig av en bild från ert gemensamma fikabord kanske du ska skriva något om vad ni pratade om, med en efterföljande fråga om vad dina följare pratar om just i dag, eller kopplat till det ämnet.

4. Instagram Stories frågedekal – innehåll som ger och ger

En bild på Tina Sayed Nestius bok Bli Digitalt Smart – sociala medier för företag, med en frågedekal där det står Vad vill du veta om sociala medier?Ask me Anything eller AMA är ett populärt grepp och även här har Instagram hjälpt oss med en frågedekal. Be dina följare ställa frågor om dig eller det du gör. Du får mängder med frågor som du kan (och bör) besvara. Du kan också använda dem som inspiration för ditt innehåll framöver, speciellt om samma fråga dyker upp flera gånger. För varje person som vågar/orkar ställa en fråga finns det flera som inte gör det.

Här har jag till exempel tagit en skärmdump på en bild där jag har fotograferat av min bok och ställer frågan: Vad vill du veta om sociala medier? Detta är bra på två olika sätt. Dels får jag möjlighet att svara på frågorna och på så sätt visa att jag är kunnig. Men jag får också chans att göra en undersökning kring vad folk undrar lite i allmänhet kring ämnet. Ju fler frågor, desto fler som frågar. De kanske upptäcker att just det de undrar över saknas, eller känner att de vill vara med i frågarskaran.

Just därför skadar det inte att sätta igång processen själv, genom att ställa en eller två frågor som du kan besvara ganska snart. Det syns ju ändå inte för någon annan vem det är som har ställt frågorna.

5. Från ax till limpa

När jag var tonåring var det absolut bästa inslaget på något tv-program (jag tror det var Bullen men jag minns ärligt inte) när man fick följa en tillverkningsprocess från start till slut. Roligast var godis och annat som även paketerades. Jag är inte ensam om att fascineras av sånt här. Och även om det så klart är tacksamt med en verksamhet där något händer, behöver du inte tillverka godis för att göra denna typ av innehåll till Instagram Stories. Det kan vara så enkelt som att du låter oss följa med i en tankeprocess från start till slut. Genom att vara lite påhittig med uttrycksfulla bilder, gif:ar, stickers och emojis kan du till och med förmedla hur du tänker fram en lösning. Så även om det här greppet kräver viss kreativitet för dig som oftast sitter bakom ett skrivbord och jobbar, är det tacksamt för dina följare.

Ett tips som Tastemade UK har förfinat är att fotografera en process (skära potatis i tunna skivor t ex) och uppmana följarna att “Tap Through” dvs dutta på skärmen för att komma till nästa bild, och därmed följa processen. Har du mycket bildmaterial/möjlighet att fotografera händelser är det här oerhört effektfullt. Jag har suttit och duttat som en dåre på alla deras Tap Throughs. Kolla höjdpunkten i profilen som heter just det för inspo.

6. Häng med en vanlig dag

Det här är som en kombination av Bakom kulisserna och från ax till limpa. Du vill ge dina följare en inblick i din arbetsdag, och gör inslag från morgon till eftermiddag. Planera gärna sådant här i förväg. På så sätt vet du vilka delar av dagens arbete som du vill ta med, och var under dagen du kan ge följarna insikter i ditt företagarliv som kan knyta dem närmare dig. Det kan handla om att visa när du fattar svåra beslut, engagerar dig i något behjärtansvärt eller träffar en särskilt viktig kund.

7. Be om hjälp

En grundläggande mänsklig drift är att vilja hjälpa till. Det här kan du utnyttja. Be dem om hjälp i Instagram stories! Det behöver inte vara stora, livsavgörande beslut utan kan vara så enkelt som att välja färg på ett omslagspapper eller mellan två olika rubriker till ett blogginlägg. Du behöver inte ens göra som de tycker – men glöm inte att redovisa hur det blev till slut och varför. Och tacka för hjälpen! Det är både artigt och klokt. Så knyter du ännu hårdare band till dem.

8. Påskägg (leta efter saker i bilder)

Något av de stora matlagningskontona (jag har glömt vilken) på Insta har gömt pyttesmå emojis i sina bilder på mat, och uppmanat följarna att hitta dem. Ett så enkelt men roligt grepp, som får i alla fall mig att hålla kvar fingret på skärmen och djupanalysera bilden i jakt på en emoji. En serie bilder skulle kunna göras så här (glöm inte att presentera vad du ska göra med en startbild!):

  1. Bild där du har gömt en pytteliten emoji (välj någon bara och förminska den så mycket du kan)
  2. Bild med en fråga, till exempel hittade du den? Du kan med fördel hitta på roliga svarsalternativ till frågan.
  3. Visa upp facit, antingen genom att zooma in på bilden eller ringa in emojin.
  4. Upprepa så många gånger som du vill
  5. Avsluta med att en ihopsamlande fråga som till exempel “Hur många klarade du”?

fyra bilder på en leopard, där det i en av dem gömts en svart hjärtemoji. Efterföljande bilder ger exempel på hur du kan ställa frågor i ditt innehåll i Instagram Stories.

Det här är typiskt bra innehåll att göra kring jul, när folk har tid att lägga på sociala medier och Instagram.

9. Personliga reflektioner är bra innehåll i Instagram Stories

Personligen brukar jag dutta förbi långa rants på Instagram Stories, men många uppskattar talade reflektioner. Gillar du att prata i kameran medan du går till jobbet eller sitter vid skrivbordet är det här ett utmärkt sätt att sprida dina funderingar. Ha för vana att lägga upp dagens reflektion på morgonen, eller kanske en i slutet på dagen. Amanda Backholm, som är med i nätverket Friday Lab, är certifierad coach som hjälper entreprenörer att skapa balans i livet och på hennes Instagramkonto Burn Bright Community delar hon med sig av reflektioner och till och med meditation. För att öka interaktiviteten (och chansen att folk stannar kvar) är det bra om du textar ditt innehåll. Glöm inte att ställa en avslutande fråga som syftar tillbaka till det du precis pratade om.

10. Gör en eller flera mallar som dina följare kan sprida

Det som heter templates på engelska och mallar på svenska är en helt annan vinkel på Instagraminnehåll till dina stories. Genom att skapa något som dina följare kan dela, kan du få en ökad spridning kring ditt varumärke. Men du måste komma ihåg att ge dem möjligheter att göra det. Förutsätt inte att alla kan det du kan. Hjälp dina följare med att berätta hur de ska kopiera dina mallar (“håll fingret på skärmen en stund så att allt rensas, ta sedan en skärmdump. Lägg upp den i din story och fyll med innehåll”). Visa gärna ett exempel på hur de skulle kunna göra. Och glöm inte att påminna dem att tagga ditt konto, och lägga upp en tom mall så att även deras vänner kan fylla i. Spara mallarna i dina höjdpunkter så att folk kan använda dem även efter 24 timmar.

Dessa gjorde jag till Afrikakompaniet i början av Corona och tänker snart lägga upp dem igen. De finns sparade på Afrikakompaniets Instagramkonto i höjdpunkten #Corona, för er som vill drömma lite. Jag använder Canva för att göra en del bilder (som till exempel mallarna här ovan), det är en superbra tjänst som jag varmt kan rekommendera. Det går också att tidsinställa Stories i bland annat tjänsten Later. Du lägger bilderna i ordning och får en notis till din telefon när det är dags att posta.

Mallar för Afrikakompaniets innehåll i Instagram Stories. Med bland annat möjlighet att fylla i drömresa och drömresmål

Nu har i alla fall jag idéer för innehåll till mina Instagram Stories till långt in i januari. Ska bara hinna göra dem också…

Om du tyckte det här var intressant och bra info kanske du vill ladda ner min mall för din sociala medier-strategi, som ska hjälpa dig med ditt strategiska tänk. Jag tipsar också om hur du skapar bättre innehåll i sociala medier och berättar varför du ska sluta jaga fler följare på Instagram och Facebook, och i stället försöka hitta rätt följare.