Oavsett om din business blomstrar eller går på knäna har du förmodligen påverkats av den globala pandemin. Dina kunder har säkerligen fått lägga om sina liv. Därför behöver du tänka om din innehållsstrategi i sociala medier i coronatider.

Som jag har berättat så driver jag en resebyrå, Afrikakompaniet, som gör skräddarsydda resor för privatpersoner intresserade av södra och östra Afrika. Just nu har vi i princip noll verksamhet. Men det finns ett liv efter corona och därför gäller det att inte glömma bort sociala medier. Även om du inte gör något nu vill du visa dina kunder och följare att du finns kvar och vara top of mind även efter coronakrisen. Jag har fått omvärdera min sociala medier-strategi och det behöver även du göra. Här kommer tips för både hur du styr om och några konkreta tips för typer av innehåll.

Börja med att ta avstamp i nutid. Sätt dig ner antingen själv eller tillsammans med några arbetskamrater och svara på följande frågor:

  1. Hur har vår verksamhet förändrats så här i kristider? Här behöver ni tänka igenom vad ni gör annorlunda nu jämfört med preCorona, vilka rutiner som förändrats, vilken försäljning som ökat/minskat – kartlägg allt som har förändrats.
  2. Hur har våra kunder förändrats? Både vad gäller deras vardag och omständigheter (inställda resor, jobba hemifrån, mer skärmtid, mer/mindre pengar med mera) men också i sitt beteende gentemot er verksamhet. Vad behöver de mer av er just nu? Är det trygghet, säkerhet, hopp eller vad? Ibland får du ägna dig åt gissningar, ibland är det enkelt att veta säkert.
  3. Vad vill vi förmedla under den här tiden? Svaret på frågan beror självklart på vad du driver för verksamhet. Driver du som jag en resebyrå vill du förmedla att det inte är någon fara för de resenärer som bokat resor oavsett vad som händer, du vill också förmedla vilka säkerhetsåtgärder som är på plats, men också hopp inför framtiden. Och givetvis vill du att folk ska hålla dig i åtanke när det väl är möjligt att resa igen.
  4. Vad vill vi att kunderna ska göra under den här tiden? Ska de fortsätta som vanligt? Eller behöver vi anpassa oss och deras upplevelse av vår verksamhet efter Folkhälsomyndighetens rekommendationer? Vill vi att de ska hålla oss i åtanke eller hjälpa oss att hjälpa någon?

När ni har svaren på frågorna ovan kommer ni att få en slags ram för vad för innehåll som bör publiceras i era sociala medier-kanaler. Men det stannar inte där. Nu är det dags att konkretisera.

Kristider skapar nya arbetsrutiner – berätta hur

Säkerligen har det hänt saker med hur ni utför ert arbete de senaste månaderna. Jag hoppas att ni har infört nya rutiner som är anpassade efter Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Jobbar ni på distans? Arbetsplatsen kanske samlar ihop pengar till något välgörande ändamål som behöver det särskilt just nu? Några av era anställda kanske volontärjobbar på Förklädesfabriken eller någon annan coronakopplad frivillig verksamhet i era trakter? Vad händer bakom kulisserna? Hur gör ni när ni packar varor? Det här kan vara intressant för era följare att veta.

Jag har en medarbetare i Kapstaden som hjälper mig att boka resor och via henne har jag kunnat ge en inblick i vilka insatser som är på plats i Sydafrika, där de hade total lockdown i 3 veckor (ingen fick gå ut, inte ens för att rasta hunden) och även om lockdownen nu är släppt lite är det fortfarande totalstopp för försäljning av alkohol och cigaretter. Det blir både personligt men även informativt. Jag har också berättat om hur vi som reseföretag drabbas av pandemin samt vilka rättigheter du har som resenär. Är din verksamhet som min på paus just nu kan det vara värt att berätta vad du ser fram emot, eller hur du tänker i krisen.

Den som driver restaurang, affär eller någon form av verksamhet som kräver att folk besöker en lokal bör alla berätta hur coronaanpassad verksamheten är. Och det är inte skämmigt att upprepa sig. Kom ihåg att alla ser inte alla uppdateringar.

Följarnas vardag har förändrats – gör livet bättre och lättare för dem

Dina kunder eller följares liv har förändrats radikalt. När du har klart för er hur, eller åtminstone har en idé om hur, behöver du konkretisera på vilka sätt du kan uppmärksamma detta i dina sociala medier.

Jag har utgått ifrån att folk har mer tid hemma, men inte om det beror på att de jobbar hemifrån eller har blivit av med jobbet. Drömmen om att resa finns hos de flesta så det har också varit en stor del av de inlägg jag gjort. Jag har gjort inlägg med tips om hur du åker på #soffsafari, det vill säga följer med på safari fast hemifrån. Jag har också länkat till webbkameror som sänder live från kända safariparker. Och skrivit inlägg om böcker för dig som drömmer om Afrika. På Instagram har jag gjort längtansfulla inlägg om våra olika destinationer. Berättat var det finns bra dykning och varför Kapstaden är en av världens bästa resmål. I pipeline ligger att tipsa om filmer om Afrika, göra quizer i Instagram stories om våra olika destinationer, och om olika djur. Att göra quizer är lite tidskrävande men skapar en närmare relation med följarna och är ett sätt att öka engagemanget och kontakten med dem.

Om också du tror eller vet att dina följare oftare sitter i digitala möten vet du kanske att det här med digitala bakgrunder i Zoom blivit något av en snackis. Kanske kan även du skapa din egen, eller hitta ett sätt att prata om något som även dina följare pratar om?

Tänk också på hur vi tillsammans har förändrat våra liv. Vi reser mindre kollektivt, tvättar händerna oftare, lever mer isolerade än tidigare, saknar närheten till våra äldre anhöriga och många samlas kring den dagliga presskonferensen klockan 14. Kan du hitta sätt att berätta om din verksamhet som tangerar dessa förändringar är du helt rätt i tiden. Som det här Facebookinlägget från Nykvarns kommun inför Valborg. Eller brittiska teföretaget PG Tips som vill skapa en gemensam tefika klockan 15 varje dag för alla som känner sig lite ensamma i sin isolering eller karantän.

Förmedla känslor för att skapa engagemang

För att ditt innehåll ska tas emot på bästa sätt, det vill säga få följarna att gilla, dela och kommentera, behöver du skapa känslor. Engagemang gör att inläggen syns för fler och ju mer engagemang desto större blir din publik.

Tänk därför över vilka känslor det är du vill förmedla. Trygghet kan vara en, hopp en annan. Omtanke är också viktigt, och empati. Inlägget ovan från PG Tips förmedlar en omtanke om människor, att de ska skapa en sammankomst (och så brittiskt ändå, med en kopp te). Och inlägget som Bistro Barbro publicerade signalerar både tacksamhet till kunderna och en omtanke om dem och personalen.

På Afrikakompaniet har jag resonerat som så att vi behöver vara transparenta men förmedla trygghet, framtidstro och en omtanke om djur och människor. De olika safariparkerna behöver turistpengar för att hålla tjuvjägarna borta och det är viktigt både för oss och för resenärer som vill åka dit post-Corona att de kan göra det även när turisterna inte kommer. Men framför allt vill jag förmedla hopp – och skapa engagemang. Folk måste komma ihåg oss när de väl vill boka sina resor igen.

Detta inlägg på Afrikakompaniets Facebooksida är en av våra mest engagerande under perioden, där vi nådde betydligt fler personer (cirka 1200) än de som följer sidan (cirka 700). Detta av följande anledningar:

  1. Det är en härlig bild med många blå toner i. Mycket himmel och hav får folk att oftare klicka på like-tummen.
  2. Vi förmedlar en hopp om framtiden, om att reserestriktionerna ska lyftas.
  3. Vi uppmanar (utan att säga det) våra följare att kommentera, och desstuom skriva om något som ligger dem nära. Vilket vi också lyckades med. Jag svarar nästan alltid först på våra bilder och jag skrev visserligen att jag ville till Kapstaden i höst och London för att träffa släkten men att jag framför allt ville bila till Helsingborg för att träffa och krama min mamma. Då blev också svaren olika, folk kände inte att de var tvungna att skriva att de ville till Afrika utan de skrev högst personliga kommentarer. Den första kommentaren på en bild sätter ofta tonen för resten av kommentarerna så det är bra att se till att någon (du eller någon du känner) faktiskt skriver ungefär som du vill att dina följare ska skriva.

Hjälp dina följare att agera

Berätta för dina följare och/eller kunder om du vill att de ska göra något för dig. Det ökar faktiskt chansen att de gör det. Berätta i ett inlägg om du behöver att de agerar på något sätt när de ska använda dina tjänster eller köpa dina varor, till exempel bara vara ett visst antal i butiken. Berätta om du vill att de ska skänka pengar till ett välgörande ändamål eller om du vill att de ska fira en anställd som gjort något särskilt bra. Berätta däremot inte att du vill att de ska kommentera eller dela dina inlägg. Gör det bara enklare för dem att göra det.

I exemplet ovan ställde jag en väldigt tydlig fråga: Vilken resa är den första du bokar? Inte “bokar du en resa och i så fall vart åker du?” vilket är nästan samma fråga men ändå inte. Specifika frågor som kräver att följarna inte behöver tänka så mycket på svaret är också de inlägg som skapar interaktion. Ett annat sätt att få folk att reagera är att hjälpa dem ännu mer på traven. “Hand upp du som också vill ut och resa nu” (givetvis med emojin som visar en person som sträcker upp handen) så att följarna vet att de ska svara och med vilken emoji. Eller en bild med två valmöjligheter och frågan “Vilken föredrar du, X eller Y?” Att få folk att rösta med hjälp av de olika “känslorna” på Facebook är också ett bra sätt att få dem att göra något annat än bara slentriangilla.

Till sist, några konkreta tips på hur du skapar innehåll

Jag hoppas att du känner dig inspirerad och redan har idéer om innehåll till dina sociala medier. Men här kommer några fler, konkreta tips.

  1. Håll koll på nyheterna. Även det som inte är coronarelaterat kan vara intressant för dina följare. Paolo Robertos sexköp gjorde att flera matvarubutiker kunde skapa innehåll som fick stor spridning. Många meddelade att de inte vill kasta varorna men att alla intäkter från dem gick till organisationer som till exempel Talita eller Rosenlundstödet. Tänk på att det ändå måste ligga i linje med din verksamhet.
  2. Skapa en återkommande hashtag (kanske coronarelaterad) där du lätt kan hitta/posta bilder och innehåll. #ThrowbackThursday är något uttjatad men historia om din verksamhet eller ditt skrå är alltid uppskattat (folk gillar att lära sig saker). Har du en etablerad hashtag som till exempel #tipstisdag som visar folk hur de ska använda dina tjänster och/eller varor är det lätt för andra i verksamheten att bidra med idéer, så du behöver inte vara den enda idésprutan.
  3. Var inte rädd för användargenererat material! Uppmana dina följare att visa upp ditt varumärke på olika sätt, och använd deras material för att sprida mer information om din verksamhet. Du slipper skapa innehållet själv samtidigt som du stärker banden till dina bästa följare. #winwin hela vägen.
  4. Hitta dina hjältar. När jag jobbade på Rättviseförmedlingen hade vi Michelle Obama som ambassadör. Hon är ju en veritabel citatmaskin och varje gång hon hade hållit ett tal gick det att hitta riktigt starka citat som vi kunde använda oss av i sociala medier, som också gick i linje med vår verksamhet. Du behöver inte hitta någon kändis (och tänk på att folk kanske inte vill förknippas med ditt varumärke utan att bli tillfrågade) men kanske har du en egen hjälte i personalen eller i närheten? Människor = personligt och personligt ger genomslag i sociala medier.
  5. Varva olika typer av innehåll för att nå så många som möjligt. Jag bloggar ju en del och länkar till bloggen på Facebook och via linkin.bio på Instagram. Men Facebook gillar inte att du skickar personer iväg från kanalen och därför är det viktigt att variera ditt innehåll. Jag lägger upp bilder och korta filmsnuttar varvat med blogginlägg så jag inte blir alldeles straffad av Facebook. Och för att mina följare ska klicka.
  6. Variera innehållet i dina olika kanaler. De som verkligen gillar din sida/kanal vill inte se exakt samma innehåll på Instagram, Facebook och i Instagram Stories. Och har du olika följare i olika kanaler är de säkerligen inte intresserade av exakt samma saker. Med det sagt behöver du inte göra olika inlägg hela tiden – det går att variera budskapet eller vinkeln. Och glöm inte att utnyttja varje kanals unika egenskaper. På Facebook går det att driva hem ett budskap, på Linkedin går det att vara mer affärsmässig, på Instagram vill du ju prioritera en vacker bild och på Instagram stories kan du strössla med gif:ar, quizer och annat.