Tre dygn. Så lång tid tog det från att jag skapade min första gif till att den dök upp på Instagram stories så att alla kunde använda den. Nu kan du också göra detta!

Detta behöver du:

  • Ett betalkonto på en bildtjänst såsom Canva eller Picmonkey, eller bra kunskaper i Photoshop eller Illustrator.
  • Ett brand- eller artistkonto på Giphy – i inlägget går jag igenom hur du ansöker om ett sådant.
  • Tid och idéer!

En gif som går att använda i Instagram stories heter en Sticker. En sticker är en gif-fil med genomskinlig bakgrund, och för att din sticker ska registreras hos Giphy måste minst 20% av pixlarna i första bildrutan vara genomskinliga. Du kan skapa både vanliga gif:ar och stickers på samma sätt, enda skillnaden är att i en sticker måste bakgrunden vara genomskinlig. Vanliga gif:ar (den icke-transparanta type) kan inte användas i Instagram stories men användas var som helst på internet, till exempel på Facebook.

Enkelt beskrivet består en gif av ett antal bildrutor (minst två) som loopas i all oändlighet. Gif:en uppfanns 1987 och används ofta för enkla animationer. Det är enkelt att skapa din egen gif med hjälp av online-tjänster och/eller dina Photoshopkunskaper.

Jag som inte är en photoshop-nörd klarar mig fint med min favorittjänst Canva. Ärligt talat gjorde jag mina först gif:ar med hjälp av Picmonkey, eftersom jag inte hade fattat att det går att ladda ner bilder med transparent eller genomskinlig bakgrund på Canva. Men nu vet jag. Dock behöver du ha ett betalkonto på Canva (USD 12,99 per månad och SÅ värt) för att kunna göra detta. Detsamma gäller Picmonkey, för att kunna skapa bilder med genomskinliga bakgrunder behöver du ett betalkonto. Det är samma månadsavgift som hos Canva.

Det är viktigt med att börja med en idé om vad det är du vill göra. Jag skapade ett antal gif:ar för vår resebyrå Afrikakompaniet, eftersom jag saknade sådana som gick att använda på safari. Men jag ville också att våra resenärer skulle kunna göra det synligt att de reste med oss. Så att använda vår logga var en självklarhet. Genom att byta färg på logotypen gick det väldigt enkelt att göra en gif med enbart två bildrutor.

Så gör du:

  1. Välj “ny bild” eller motsvarande. Se till att den har rätt dimensioner för din gif. De rekommenderar en storlek på 500-600 pixlar för en sticker.
  2. Lägg in ditt material efter tycke och smak. Jag laddade upp en svart version av Afrikakompaniets ikon, giraffen, och centrerade den i bilden.
  3. Finessen med Canva är att du kan skapa flera bilder i samma fil, så jag gjorde en kopia på den första bilden, drog in en ny ikon i grön version, och positionerade den på samma plats ovanför den svarta. Sedan raderade jag den svarta ikonen. (På Picmonkey har de layers/lager på varje bild som underlättar detta). På så sätt hade jag två bilder med giraffer.
  4. När du är klar och nöjd med din design laddar du ner dina filer. Jobbar du i Canva får du inte glömma att ladda ner dem med genomskinlig bakgrund.
  5. Nu till det roliga! Detta kan givetvis göras i Photoshop men efter att ha sett tre olika tutorials valde jag den enkla varianten: Gifmaker.me. Ladda upp bildfilerna, bestäm hur lång tid varje bildruta ska vara framme, hur stor din fil ska vara och sedan laddar du ner din färdiga gif. KLART!

Nu har du skapat din gif men än är du inte klar för att synas på Instagram. Det du nu behöver göra är att skapa ett brand- eller artistkonto på Giphy. Driver du ett företag skulle jag rekommendera ett brandkonto.

Så här gör du:

  1. Skapa ett vanligt konto på Giphy.com. Kom ihåg att kontot ska heta som ditt företag, annars kan du få problem när du ska ansöka om att omvandla ditt konto till ett brand-konto.
  2. Ladda upp minst 5 gif:ar till ditt konto. Det gör du enkelt via deras uppladdningsverktyg. Kom ihåg att använda rätt taggar så att folk kan hitta dina gif:ar! Det är taggarna som styr sökningen så var lite kreativ. Och glöm inte att tagga med ditt företagsnamn så att du enkelt kan hitta alla i en sökning! På Afrikakompaniets alla gif:ar använder jag dessutom taggen safari så att de är gångbara internationellt.
  3. Ansök om att omvandla ditt konto till ett brand-konto. Här finns lite olika direktiv kring vad som behövs för att bli godkänd som ett brand. Viktigast är att du som ansöker har en mejladress med ett domännamn som matchar kontots användarnamn. Och att användarnamnet är detsamma som företaget.
  4. Vänta på godkännande. I mitt fall tog det enbart ett dygn men de skriver att det kan ta upp till två veckor.

Sedan tar det ett litet tag innan dina gif:ar syns på Instagram. På Giphy vill de inte säga hur lång tid annat än att de måste kolla att gif:arna är okej innan de släpps ut på interwebz. De vill ju inte ha en repris av den där gången då Instagram och Snapchat tog bort gif:arna pga rasistiskt material. Men för vår del tog det inte mer än 12 timmar efter godkännandet som brand-konto innan gif:arna dök upp på IG-stories.

För att kunna skriva det här blogginlägget (och lära mig att göra gif:ar) hade jag mycket hjälp av denna Youtube-tutorial. Kolla gärna på den om du fastnar i något läge (speciellt när det gäller att göra gif:ar). Den är enkel men mycket pedagogisk.