business-19156_1280Mindre företag drar sig för att marknadsföra sig digitalt eller använda sig av sociala medier för att de tycker att det är för komplicerat och tidskrävande, visar den här amerikanska studien av Brandmuscle.

Och det är inte helt förvånande – många småföretagare har inte tid att sätta sig in i vad som krävs för att lyckas med sin digitala marknadsföring och då blir motståndet tuffare. Men med hjälp av till exempel en sociala-medierkonsult som jag, som tillsammans med dig som företagare kan analysera ditt företags behov, hjälpa till att utforma mål och skapa en digital strategi, kan det bli betydligt enklare och mindre tidskrävande. För grejen med sociala medier är att marknadsföring online, när det görs på rätt sätt, är både kostnadseffektivt, mätbart och ovärderligt för närheten till kunden.

Även om jag gärna sköter ett företags sociala medier-konton under en period anser jag att det bästa är om du via mig lär dig hur det funkar och sedan gör jobbet själv. Detta för att det är du som företagare som kan din bransch, som har expertkunskapen. Det jag kan göra är visa dig hur du bäst delar med dig av dina kunskaper och hjälpa dig att hitta verktygen som förenklar, förbättrar och sparar tid – för tid är pengar!

Men några tips för att förenkla ditt arbete i sociala medier bjuder jag på:

  • Effektivisera! Har du flera kanaler och vet vad du ska posta i dem – använd någon av tjänsterna därute som samlar allt på samma ställe. Hootsuite är bra för den som vill tidsinställa inlägg och hålla koll på olika flöden. Buffer hjälper dig att tidsinställa och analysera dina inläggs genomslag, men erbjuder inga flöden. Svenska Feedkit har i princip allt på samma ställe – överblick över flöden, sökord, möjligheten att tidsinställa inlägg och analysera statistik – men saknar några av finesserna som Buffer och Hootsuite erbjuder (förhandstitt på Facebookinlägg, möjligheten att retweeta med citat) och erbjuder tyvärr ingen gratisvariant.
  • Effektivisera mera! Kolla när du får störst genomslag i vilka kanaler och håll dig till det. Fler bra tips från Buffers senaste chat om småföretag och sociala medier hittar du här.
  • Var tydlig med vilka mål du har. Vilka resurser finns det? Bygg din strategi på dessa variabler. Att börja litet, experimentera för att sedan utöka när du är varm i skorna är en väldigt bra väg att gå – du kommer inte att känna dig överväldigad av att det är “för mycket” utan kan utöka när det finns möjlighet.
  • Hitta tidsfickorna i din vecka. Finns det några perioder då det är lugnt? Lägg en timme eller två på att tidsinställa dina närmaste blogginlägg, tweets, Facebookstatusar med mera – eller om du redan gjort det, kolla statistiken. Har det hänt något? Kör du mycket marknadsföring via Instagram är Iconosquare ovärderligt för att kolla vilka tider du får mest genomslag (klicka på Statistics och därefter Optimization) så att du kan planera vilka tider som är bäst. Har du redan gjort allt ovanstående? Kolla nästa punkt!
  • Var social. Dela med dig av din kunskap, vare sig du är aktiv på Twitter, Facebook, LinkedIn eller någon annanstans kan du lära dig av dina kollegor/konkurrenter och vara generös med att sprida även deras kunskap. Du lär dig mer och får lite goodwill på köpet. Jag har en sökning igång på Twitter med sökorden “sociala medier”. Med ojämna mellanrum läser jag av den och svarar, favoritmarkerar eller retweetar läsvärda tweets. På så sätt delar jag med mig av mitt och andras kunskap och utökar mitt nätverk.

Vill du vet mer? Läs inlägget Tre snabba tips för småföretagare på Facebook eller kontakta mig.