Lyhördhet, statistik och bra koll på din målgrupp. Så skapar du bättre innehåll i sociala medier och sticker ut i mängden.

Gör mer av det som följarna gillar, och mindre av det de inte gillar. Det är det enkla receptet för bättre innehåll i sociala medier. Kruxet är att veta VAD det är de gillar från början. Du kan ta några knep till hjälp:

Följ din egen röda tråd för bättre innehåll i sociala medier

Vad står du och din verksamhet för, och vad är det som gör dig unik? Vad har du som konkurrenterna eller andra liknande personer saknar? Skriv ner några beskrivande ord. Är det svårt för dig att klura ut det här själv kan du alltid fråga dina följare. Det bästa sättet att göra detta tycker jag är att ta fram ett motto. Eller varför inte göra en enkel sociala medier-strategi så du har klart för dig varför du verkar i sociala medier och vilka du riktar dig till?

Var inte rädd för att skapa känslor

Känslor får folk att reagera. Dubbeltrycka så att du får ett hjärta på Instagram eller välja “bryr sig om” på Facebook. Eller så blir de arga och skickar vidare inlägget till kompisen. Oavsett vilket är det viktigt för dig att skapa en reaktion hos dina följare. Var inte rädd för att sticka ut haken då och då, så länge som du vet att du kan stå för dina åsikter eller tankar. Eller välj en hjärtefråga som ligger i linje med din verksamhet. Som vd för Afrikakompaniet ligger ett hållbart resande och framför allt viltvård nära mitt hjärta vilket märks tydligt i många av våra inlägg på Facebook och Instagram. Försök att hitta ditt varför. Då kan du lättare hitta följare och kunder som har samma värderingar som du.

Skapa utifrån målgruppens behov – inte vad du vill ha sagt

Gör inte misstaget att fastna i ditt eget perspektiv. Du har säkert mängder med viktiga budskap du vill sprida men det är ändå dina följare som är målgruppen. Se bara till att du har rätt följare! Har du något viktigt att säga måste ditt budskap bygga på deras perspektiv och behov. Föreställ dig din målgrupp eller dina två primära målgrupper som personer. Ge dem attribut och bestäm var och hur de bor och vad de gör på dagar och kvällar. Då blir det lättare för dig att skapa innehåll som får dem att reagera.

Förbättra ditt innehåll med hjälp av statistiken

Alla sociala kanaler kommer med någon form av statistiktjänst. Det finns också statistiktjänster som samlar ihop statistik från olika kanaler. Ta för vana att regelbundet kolla av statistiken så att du inte bara reagerar när något sticker ut. Det är givetvis bra att ha koll på det som bryter mot mönstret, men det är bra om du har en grunduppfattning om vad mönstret är. Då kan du se smärre skillnader som vilken dag en viss typ av innehåll går bättre, eller vilka tider som funkar bäst när du postar. Det som går extra bra och får många gillamarkeringar, delningar och andra reaktioner behöver du givetvis analysera närmare. Vad är det som gör att det är så positivt? Är det bildmaterialet, budskapet, tiden du postar eller en kombination av alla? Notera vad som är en framgångsfaktor och skriv upp det någonstans. Då ökar nämligen chansen att du gör det oftare!

Snegla på konkurrenterna för att skapa bättre innehåll i sociala medier

Att jobba med sociala medier och kommunikation innebär faktiskt att du jobbar nästan hela tiden, även när du är ledig. I alla fall sparar jag ständigt olika inlägg för att kunna se om det är något jag kan inspireras av. Det finns nämligen ingen anledning att uppfinna hjulet på nytt. Skapa ett eller flera flöden i dina kanaler varifrån du kan hämta inspiration och idéer. Och glöm inte att spara inläggen så att du kan gå tillbaka senare. Instagrams spara-funktion är toppen för detta och det går även att spara videoklipp och inlägg på Facebook.

Behöver du hjälp att skapa bättre innehåll i sociala medier? Jag har jobbat med sociala medier i 6 års tid och dessförinnan var jag journalist, en mästare på att paketera målgruppsinriktade budskap. Kontakta mig om du vill veta hur jag kan vara av assistans!