Behöver du hjälp att jobba strukturerat med sociala medier? Jag har skapat en sociala medier strategi mall – gratis – som du kan fylla i och använda själv.
Många verksamheter lägger oerhörda mängder med tid på att ta fram handböcker, manualer och även omfattande strategidokument för sitt sociala medier-arbete. Ytterligare andra har inte brytt sig om att ta fram några som helst riktlinjer utan går mest ”på känsla”. Problemet med omfattande dokument och handböcker är at de sällan är användbara i vardagen. Och den som går på känsla jobbar inte målmedvetet och har svårt att mäta om den har lyckats eller ej. Därför har jag tagit fram underlag för din sociala medier strategi, en mall som du kan fylla i själv.
Varför ha en sociala medier strategi?
Anledningarna till att du ska ha en sociala medier strategi är många, men framför allt vill du inte slösa tid och energi på sysslor som inte för din verksamhet framåt – det har du inte råd med. Marknadsföring i sociala medier är i dag nödvändigt för de allra flesta och med en strategi som hjälper dig arbeta målmedvetet och konsekvent sparar du både tid och energi. Du jobbar effektivt mot mål som du själv har satt. Allt som krävs är att du vet VAD det är du ska göra i sociala medier och VARFÖR, VILKA du vill nå och HUR du ska göra det.
Oftast är det skönt med en hjälpande hand, en konsult som jag, som ställer rätt frågor för att skapa den bästa strategin för dig. Jag har hjälpt både stora och små organisationer att ta fram strategier för sina sociala medier. Vi jobbar i workshopformat, ofta med post-it-lappar och jobbar tillsammans för att komma fram till det som är rimligast för just den verksamheten.
Sociala medier strategi – mall som du kan fylla i själv
Alla har inte råd – eller tid – att ta fram en strategi med hjälp av en konsult, därför har jag skapat en lathund. Det är en sociala medier strategi mall, som du kan ladda ner och fylla i själv. Den funkar för dig som är ensamföretagare, som ensam sköter en organisations sociala medier och för er som är några stycken som har hand om en verksamhets sociala medier. Allt du behöver göra för att få tillgång till mallen är att signa upp dig på att få mitt mycket sporadiska nyhetsbrev. Med på köpet får du intressant läsning om sociala medier och erbjudanden och rabatter till mina kurser.
Så fyller du i din sociala medier strategi mall
Hoppas att du nu har fått (och laddat ner) mallen för din sociala medier strategi. Har du Gmail ska du kolla bland kampanjerna (och lägg gärna in min epostadress bland dina kontakter). Du klarar säkert att fylla i mallen själv om du är egenföretagare, men för säkerhets skull har jag skrivit ihop en guide. Guiden är särskilt bra att följa om ni är flera som jobbar med sociala medier. Då kan ni ha den som grund för en kortare workshop. Jag har jobbat med både större och mindre organisationer och hjälpt dem med sin sociala medier strategi utifrån den här mallen, och kan garantera att den täcker in allt du behöver.
Sociala medier strategi mall: Motto och tonalitet.
När du fyller i din ifyllbara sociala medier strategi mall så tänker jag att du ska kladda på ett papper bredvid, och sedan fylla i det du kommer fram till när du kladdat klart. Redo? Nu kör vi!
Börja med ditt varför och ditt hur. Varför ska du eller din verksamhet vara aktiva i sociala medier? Hur är din verksamhet i sociala medier? Ibland kan du behöva gå igenom alla stegen i strategiarbetet några gånger för att till slut landa i vad som är ditt varför och hur, men du måste börja någonstans.
Mottot ska vara några få rader som kort och koncist säger vad det är verksamheten ska göra i sociala medier. Grunden till mottot hittar du i syftet med din närvaro i sociala medier och det som gör din verksamhet unik. Tanken är att du ska ha med dig detta varje dag. Börja med några värdeord som är viktiga och bygg meningen utifrån det. Bli inte orolig om det här tar tid – det är viktigt! Beskriv också din tonalitet med några få värdeord. Tonaliteten och mottot gäller för alla kanaler, de är din ”överskrift”.
Sociala medier strategi mall: Kanal för kanal
Skriv vilken som är din viktigaste marknadsföringskanal i sociala medier. Är det Facebook, Instagram, Snapchat eller något annat? Därefter bestämmer du vilken som är din primära och din sekundära målgrupp för just den kanalen.
Tycker du det är svårt att välja bara en av varje? Lista först alla målgrupper du kommer på. Om du känner att du vill nå ”alla” behöver du tänka igen och vara mer specifik. Var finns dessa personer? Vilket kön har de? Vad gillar de att göra, och så vidare… Bestäm sedan vilken som är den allra viktigaste målgruppen i just den kanalen, och vilken som är den näst viktigaste. Alla andra som du når får du med på köpet. När du sedan skapar innehåll för den här kanalen blir det lätt att prata direkt till din målgrupp i stället för att försöka prata med alla.
När du har preciserat din primära och din sekundära målgrupp ska du skriva ner dina mål och målsättningar. Är det en ökad varumärkeskännedom du är ute efter? Eller sälja mer av en viss vara? Sätt mätbara mål för dessa. Målen måste ligga i linje med ditt syfte, så att det du gör dagligen hakar in i det du tänker dig att du ska göra i stort. ”Fler följare” är till exempel inte ett mätbart mål, för fler kan vara 7 eller 7000 följare. Sätt konkreta siffror!
Har du en idé om vad för innehåll du kommer att publicera (rörligt, live, IGtv, vilka hashtaggar du använder) är det bra att specificera men inget måste. Men en riktigt bra strategi för sociala medier brukar ha någon form av innehållsplan. Där vet du kanske vilka kategorier av innehåll som du vill publicera (branschnyheter, inspiration, användningsområden för dina produkter, humoristiska inlägg, vilka återkommande hashtaggar ni har) och vilka ämnen som finns.
När jag publicerar innehåll åt min resebyrå Afrikakompaniet är min målsättning som följande: 50% inlägg om safari, 30% beach, 20% annat/övrigt. En del av innehållet ska vara informativt, jag ska visa på min expertkunskap och utbilda folk kring hur det är att resa i Afrika, en del ska skapa längtan och en liten del ska vara lite mer säljigt. Med riktlinjer som dessa blir det sedan enklare att göra en innehållsplan.
Utöver detta är det vettigt att fylla hur ofta (frekvens) du tänker dig att det sker uppdateringr på just denna kanal (facit = så ofta som du har relevant innehåll för dina följare)? Har du någon annonsbudget per månad eller år? Specificera gärna den.
Så jobbar du med din sociala medier strategi i vardagen
När du väl har fyllt i din sociala medier strategi mall ska du inte spara den i en mapp på datorn och glömma bort den. I stället ska du printa ut den! Förvara den någonstans där du kan fästa blicken på den varje gång du planerar eller uppdaterar dina sociala medier. Glöm inte att kolla statistiken regelbundet så du vet om du når dina mål. Ungefär två gånger om året ska du revidera den för att se om den behöver justeras.
För dig som vill ha min handledning i att komma fram till en hållbar sociala medier strategi för din verksamhet håller jag en onlineutbildning Omstartkit för sociala medier med start i september i höst. Kursen är i sju moduler, en modul per vecka, men du kan göra den helt i din egen takt fram till slutet på oktober. Under kursens gång får du hjälp med alla stegen, tips på vad som funkar bäst i varje kanal, och guidning hela vägen. Vill du ha min personliga hjälp kan du köpa till två coachingtillfällen à 30 minuter var som du bokar när som helst under kursens gång.
Har du frågor om kursen eller om din sociala medier strategi mall? Mejla mig! Och lycka till med ditt strategiska arbete.