tinasnapNär Facebook testar ”försvinnande meddelanden” vet man att de ser Snapchat som ett riktigt hot. Här är fler tecken på att sociala medier-kanalen vinner mark.
Förra helgen var det ”El Clásico” – det vill säga sammandrabbning på fotbollsplanen mellan spanska storklubbarna FC Barcelona och Real Madrid. Ett tecken på att Snapchat verkligen vinner mark just nu är att båda klubbarna satsade stort på närvaro i kanalen inför matchen.
Real Madrid blev första idrottsklubben med en helt egen så kallad ”live story”, det vill säga en serie snaps som snapchattare laddat upp från matchen (tidigare live stories har varit inriktade på själva idrottshändelsen, inte på något särskilt lag). Dessutom har varje snap som laget själv [RealMadrid] skickat ut i snitt 200 000 visningar.
FC Barcelona ville inte vara sämre och skaffade också ett snapchatkonto [FCBSnap]inför matchen (som de för övrigt vann med 4-0). Om de också vann kampen om Snapchat förtäljer inte historien eftersom det saknas siffror för deras visningar.
Skönhetsbranschen vill inte vara sämre än fotbollslagen – när Procter & Gamble skulle lansera sin Star wars-sminkkollektion i USA satsade de på att ställa in så kallade geofilter i närheten av varje Ulta-affär där sminket såldes. På så sätt kunde varje människa som postade en snapchatvideo eller -bild inom en viss radie av en Ulta-affär välja att lägga på ett filter med loggan för Star Wars på sitt material. Procter & Gamble gör detta för att öka varumärkeskännedomen och förhoppningsvis inspirera fler yngre att köpa sminket.
Och för att cementera hela trenden – Facebook testar ”försvinnande meddelanden” i Messenger just nu.

Sugen på att följa mig på Snapchat? Fota av bilden i inlägget i appen! Eller lägg till ”tinsaynes”. Snap you later!