Att jobba strategiskt handlar om att arbeta effektivt mot tydliga mål för att nå framgång så snabbt som möjligt. Din sociala medier-strategi i Coronatider bör vara kort, koncis och riktigt tydlig.
Att skapa en strategi för sociala medier är inte lika med att skriva en tjock handbok med tusen regler, vilket många tycks tro. Visst, det är bra för stora organisationer att ha manualer och handböcker som hjälper medarbetare att göra rätt. Men själva strategin ska vara enkel att förstå och lätt att överblicka.
Börja med ”vad”
Vad är det jag eller vi vill göra? Vilket är vårt syfte med att vara aktiva i sociala medier? Och grejen är att det här kan ha förändrats i coronatider jämfört med hur det är när allt är som vanligt. Så börja med dina grundläggande företagsmål. Säljer du produkter eller tjänster? Eller representerar du en organisation som har fått sina villkor väldigt förändrade i och med att vi befinner oss mitt i en pandemi? Måste ni överleva, eller dra nytta av att fler har hittat er?
Jag brukar tycka att det är lättast att skapa ett motto eller en slogan som på ett enkelt och catchy sätt beskriver mitt ”vad”. När jag jobbar med större organisationer som har en kommunikationsavdelning går detta att ta fram med hjälp av workshops och brainstormning. Jobbar du själv får du vrida och vända på olika värdeord och formuleringar tills du hittar något som enkelt beskriver vad det är ni ska göra i era sociala medier.
Med Afrikakompaniet är det enkelt. Just nu är det inte särskilt många som vill boka resor, men många drömmer om att resa. I sociala medier ska Afrikakompaniet visa upp Afrikas mångfald och ge inspiration och kunskap inför att resandet kommer igång igen.
Nestius kommunikation är en kanal med inte särskilt många sociala medier, det finns en Facebooksida och en Linkedinsida. Jag har medvetet valt att begränsa kanalerna eftersom det dels kräver mycket tid att jobba med marknadsföring i sociala medier organiskt, men också för att jag personligen driver företaget och därför ser jag mig själv som vår ambassadör. Men oavsett om jag publicerar innehåll i mina privata sociala medier eller i företagets kanaler ser jag det som ett sätt att visa på min expertkunskap inom sociala medier. Dels vill jag bidra till att utbilda den som famlar, men även visa den som har en budget för det att jag enkelt kan styra om verksamheter trots att det är kristider, och hjälpa till att skapa inspiration och nytänkande. Jag har också med hjälp av vänner och tidigare kollegor sett över och anpassat mitt erbjudande.
Fortsätt med ”vilka”
Okej, du har sett över det du gör i sociala medier och anpassat det till rådande krisläge. Nu behöver du se över vilka det är du vill och ska nå, och framför allt hur du kan hjälpa dem i sociala medier.
För det går inte att säga för ofta: sociala medier är kundens eller följarens kanal. Lyckas du inte skapa innehåll som de har nytta av på något sätt (antingen genom att du berör eller skapar engagemang till exempel) kommer de bara att skrolla förbi. Eller än värre, dölja dina uppdateringar. Så det gäller att veta två saker:
- Vilka vill jag nå?
- Vad behöver de av mig i sina sociala medier?
Vilka vill du nå – och skiljer de sig från förut?
Kan du vara så precis som möjligt med din målgrupp är du hjälpt på många sätt. Det är betydligt lättare att rikta budskap mot Britta, 45 år i Gränna, som har tre barn varav ett i tonåren och är intresserad av trädgårdar, matlagning och handarbete, än det är att prata med ”medelålders kvinna på mindre ort”. Dina texter, ditt innehåll blir bättre då. Så ju mer du vet om dem du vill nå desto bättre.
Saker kan ha förändrats sedan pandemin utbröt och vi la om våra liv. Ett restaurangbesök är inte längre en bussresa eller tunnelbaneresa bort, eftersom vi ska försöka undvika att resa med kommunala färdmedel. Dina kunder köper kanske hellre saker via webshop än besöker en butik. Är du konsult som gör utbildningar som jag, vet du att folk inte vill samlas i en lokal med 25 andra som de inte känner. Digitalt går just nu först. Vilket innebär att om du redan sedan tidigare hade en etablerad webshop eller nätförsäljning kanske du behöver nå nya kunder. Och så vidare, och så vidare.
I min värld är det enklast att tydliggöra två målgrupper för varje kanal; en primär som du riktar de flesta av dina budskap till, och en sekundär som du också vill nå. Inga fler. Alla andra får liksom bara vara med på tåget.
Vad behöver dessa personer av mig och min verksamhet?
För att nå fram med din marknadsföring i sociala medier (speciellt den organiska, det vill säga den som du inte betalar eller köper annonser för) behöver du skapa engagemang hos dina målgrupper. Ju mer du skapar likes, delningar och får folk att kommentera, desto fler syns dina inlägg för. Därför måste du förstå hur du skapar engagemang hos dina målgrupper.
Det hjälper om du har gjort din hemläxa och varit så precis som möjligt med vilka målgrupper du vill nå. Men du måste också tänka dig in i deras verklighet. När är de i sociala medier och vad får dem att trycka på en gilla-tumme eller en dela-pil? Några tips på hur du skapar innehåll som berör har jag tidigare skrivit om, men bara du (och dina följare) vet vad som får dem att agera. Så testa. Se vad de gillar, och inte gillar. Gör mer av det det gillar, kommenterar och delar, och mindre av allt annat.
Afrikakompaniets mest gillade bild på Instagram (och även den med mest räckvidd) är ett inlägg om att bo på vingård. Andra bilder med stort räckvidd från det senaste året är strandbilder. Så även om safari är det vi är bäst på och kanske mest inriktade på, når vi flest personer med bad- och vininlägg. Därför vet jag att det är viktigt att publicera sådana också. För räckviddens skull. På Facebook finns fler möjligheter att skapa engagemang genom kommentarer och därför är detta ett av våra mest engagerande inlägg. Anledningarna till varför förklarar jag här.
Nestius kommunikation har som sagt få sociala kanaler och det är inte egentligen i sociala medier jag säljer mig mest som konsult, det är med hjälp av personliga möten och kontakter. Men någonstans måste dessa sociala kontakter börja. Det skadar inte att påminna folk om att jag finns, och vilken expertkunskap jag har. Det är inte alla som skrivit böcker om sociala medier som än i dag används, trots att böckerna är fem år gamla. Så i sociala medier är Nestius kommunikations målgrupper främst småföretagare men även kommunikatörer i stort, det vill säga tidigare kunder och/eller kursdeltagare. Jag delar med mig av tips till alla, men med inriktning på strategiskt tänkande, eftersom det är det jag är bäst på. Jag berättar hur du gör, men jag vet också att många behöver hjälp med att implementera tänkandet. Oftast är det lättare med någon som kommer utifrån och styr upp arbetet, utan att behöva ta hänsyn till rådande normer och/eller mönster som finns inpyrda i väggarna på arbetsplatsen. När jag vill dela ett inlägg på min privata Instagram som rör mitt arbete vet jag att selfies funkar bäst om jag vill nå en bra räckvidd. Därför lägger jag upp en selfie.
Du vet bäst vad dina följare gillar och inte gillar, och vad de reagerar på. Fördelen med sociala medier är att du kan testa och testa om igen för att få reda på vad som funkar och inte. Så gör det!
Avsluta med ”hur”
När du vet vad du vill göra och vilka du vill nå, behöver du ha klart för dig hur du ska göra. Jag har gett många tips på hur du ska tänka när du vill skapa innehåll i dina sociala medier. Men förutom det behöver du också tänka igenom vilka känslor du vill skapa, och vilken tonalitet din verksamhet har. Är du egenföretagare som jag behöver dina egna privata, personliga känslor och värderingar vara tydliga. Ju mer personlig du är, desto mänskligare blir din verksamhet. Så här har jag tänkt när det gäller båda mina verksamheter:
Afrikakompaniet är väldigt mycket Tina Sayed Nestius, och vårt motto är ”Vi älskar Afrika och vill att du också ska göra det”. Jag profilerar mig genom Safaribloggen och är således safariexpert och safarifantast. I sociala medier är Tina Sayed Nestius en som bara älskar safari och vilda djur men som också har väldigt mycket kunskap om safari. Företaget driver ett hållbart resande i och med sitt samarbete med organisationen Peace Parks och det genomsyrar innehållet. Vi vet även att människor värnar vilda djur nästan mer än andra människor, varför det är viktigt att berätta att de vilda djuren du ser på safari behöver dina turistpengar – annars kommer de inte att få leva kvar i sina vilda miljöer. Våra inlägg är entusiastiska, engagerade och ska kännas härliga, ärliga och hoppfulla så här i coronatider.
Nestius kommunikation är också väldigt mycket jag. Men entusiasmen är nedtonad, här är det expertrollen som får framträda. Jag marknadsför mig själv mindre, försöker dela med mig av min kunskap på ett mer subtilt sätt. Berätta vilka kunder jag har haft, vilka organisationer jag har hjälpt för att visa på erfarenhet. Inläggen är hjälpsamma, kunniga och tydliga. Och omfattande, vilket du märker av mina blogginlägg. Jag är nämligen väldigt engagerad i det här med strategier, vilket vem som helst som har haft mig som kursledare kan intyga. Och jag kan fortsätta i all oändlighet. Men det får jag göra en annan dag.
Just nu är det viktigaste att du tänker ut din tonalitet och stil i sociala medier så här i coronatider. Hur pratar du med dina följare? Är du experten eller den vänliga kompisen? Vill du att vi ska visa omtänksamhet om varandra? Bryr du dig om dina följare eller är du lite mer distanserad?
Din sociala medierstrategi bör vara kort och koncis, samt tydlig. I kommande inlägg berättar jag exakt hur du strukturerar upp strategin och vilka punkter som bör finnas med. Men du börjar här. När du har gjort allt detta har du gjort 80 procent av arbetet.