Ingen kan ha missat sommarens succéspel Pokémon Go. Och visst är det roligt att jaga monster tillsammans med vänner och familj. Men det går att använda Pokémon Go i din marknadsföring – och locka helt nya kunder!
Minns du den här storyn från i somras? I en Facebookpost uppmanade Annika personer att lägga en lure utanför Barnsjukhuset. En lure är ett slags locksignal till Pokémonmonster, som fungerar i 30 minuter. Den som la en lure vid sjukhuset hjälpte alltså de sjuka barnen att fånga monster trots att barnen låg kvar i sina sjukhussängar.
På samma sätt kan du som har en verksamhet nära en Pokéstop (en slags laddningscentral där den som spelar spelet kan hämta viktiga hjälpmedel) se till att förstärka med en lure för att locka spelare till ditt företag.
Men det stannar inte där. Här finns några andra sätt som du kan använda spelet för att marknadsföra din verksamhet:
- Spela själv! För det första måste du veta hur Pokémon go fungerar. Ladda ner spelet och testa själv eller fråga en spelare nära dig om de kan hjälpa till. Att spela själv ger dig större cred hos dina spelande kunder, och delar du med dig av dina framgångar i sociala medier är det ett bra sätt att få uppmärksamhet av dem.
- Gå med i ett lag! När du har nått nivå 5 kan du gå med i ett lag – uppmana sedan dina anställda och/eller kunder att gå med i samma lag så kan ni ägna er åt teambuilding och spela samtidigt! Har ni ett Pokémongym i närheten av arbetsplatsen kan ni och era kunder slåss om att försvara det. På Facebook finns det lokala grupper uppdelade efter de tre lagen, där man diskuterar spelet – där kan du både snappa upp tips och dela med dig av dina erbjudanden.
- Erbjud rabatter! Vill du vara lojal med ditt Pokémonlag (det finns tre olika att välja mellan) kan du erbjuda alla som är med i ditt lag en särskild rabatt. Vill du inte göra folk missnöjda kan du erbjuda alla Pokémontränare rabatt.
- Dela med dig av din benstyrka! En viktig aspekt av spelet är äggen som en spelare kan få vid en Pokéstop. I dessa ägg kan det finnas exotiska och sällsynta Pokémon – men för att äggen ska kläckas måste tränaren gå – 2, 5 eller 10 kilometer. Har du en restaurang, ett café eller annan serviceverksamhet så skulle du kunna erbjuda dina kunder att sätta sig ner och äta, bli klippta eller få annan service medan du eller någon anställd går några kilometer och kläcker kundens ägg.
Spelsugen? Här finns en nybörjarguide på engelska.
Vill du veta mer om hur Comhem, Ving och Svenska kyrkan marknasfört sig med hjälp av Pokémon Go? Läs detta!
Undrar du hur det kommer sig att Pokéstopen finns där de finns och heter så konstigt? Här finns svaret!