Pinterest har inte slagit igenom stort som marknadsföringsplattform i Sverige än men det kommer. Numera söker jag efter recept på Pinterest och inte Tasteline eller Google. Och jag är inte ensam. Vänner söker inspiration inför ombyggnationer, pyssel- och trädgårdstips bland mycket mer. Och även om du inte driver ett företag som säljer bildmässiga produkter kan du utnyttja Pinterest.
Braiga sajten Social media examiner har listat fem sätt att förbättra ditt företags marknadsföring på Pinterest. I korthet:
- Tänk på Pinterest som ett sökverktyg likt Google. Använd dig av SEO-tänk och ge dina bildfiler och texten som beskriver dem beskrivningar som kan locka kunder.
- Kolla publikens engagemang. Analysera statistiken, interagera med dina lojala följare och tillåt dem att pinna på era boards.
- Vad är det som funkar och varför? Utnyttja Pinterests Analyticsverktyg (tillgängligt för företag) – men inte för ofta. En gång i månaden bör du analysera dina pins och se vad din publik är intresserad av.
- Testa ditt innehåll på olika plattformar. Hur ser det ut i mobilen, desktop och på en surfplatta? Blir bilderna beskurna? Försvinner texten? Jobba med detta – allt fler använder mobilen och det borde du också göra.
- Förbered innehåll på hemliga anslagstavlor. Att hitta bra material att pinna tar tid. Lägg upp sådant som du tycker är bra på en hemlig anslagstavla så har du alltid en bank att ösa ur.
Blogginlägget i sin helhet hittar du här.