På torsdag spelar Brasilien öppningsmatchen mot Kroatien i fotbolls-VM och samtidigt kommer miljoner användare av sociala medier att vilja dela med sig av sina upplevelser. Facebook och Twitter har förstått det och laddar nu för en veritabel vm-bonanza.

Facebook laddar med en särskild sektion eller sida som heter (stolpigt nog på svenska) trendsättande – VM där man kan följa allt som hashtaggas #WorldCup. Här kommer även de senaste resultaten och olika matchhöjdpunkter att postas. En interaktiv karta kommer att visa var toppspelarnas fans befinner sig i världen. Facebook lanserar även en sida vid namn FacebookRef, där fans kan följa vad “The Ref” eller “domar’n” tycker om matcherna.

Twitter i sin tur återlanserar möjligheten att “hashflagga”, det vill säga twittra en hashtag framför ett lands tre bokstäver (mer om det här) och få in landets flagga i tweeten. Och under hashtaggen #WorldCup förväntas miljoner människor twittra ut både glädje och sorg under turneringen. Gissningsvis blir det stora problemet bland svenska twittrare att enas om en och samma hashtag…

Vill du läsa mer om fotbolls-VM i de sociala medierna? AP har hela storyn här.