Det räcker inte med en svart bild i sociala medier för att stödja antirasism och Black Lives Matter-rörelsen. Din verksamhet måste också aktivt jobba inkluderande och antirasistiskt.

Missförstå mig rätt – det är så klart utmärkt att till exempel genom att delta i #BlackoutTuesday markera mot polisbrutalitet och rasism, och visa att ni står bakom och stöttar lika rätter för alla människor. Men det kan inte och får inte stanna där. Era kunder kommer att märka om det bara är tomma ord.

Värderingsstyrd marknadsföring och kommunikation är inget nytt. Always-kampanjen #LikeAGirl och Gillettes “The Best a Man Can Be” är båda kampanjer där avsändaren aktivt tagit ställning. Precis som att Nike aktivt valt att fortsätta backa Colin Kaepernick. Detta även efter att hans protester mot polisvåld mot afroamerikaner förmodligen kostat honom jobbet som amerikansk fotbollsspelare.

Och i tisdags, när musikbranschen instiftade kampanjen #BlackoutTuesday i syfte att få folk att lämna sociala medier och vidareutbilda sig i antirasistiska frågor, var det många andra som hakade på. Inte bara privatpersoner utan även många företag. Nike var ett av dem. Mottagandet var… blandat. Visst är det positivt att de aktivt tar ställning, menade många. Medan andra länkade till Nikes hemsida, där den verkställande ledningen är påfallande vit.

Så ja – markera för all del. Men ta gärna arbetet vidare. För att folk ska på riktigt känna att dina och din verksamhets värderingar är i samklang med deras måste du vara sann och äkta i ditt och organisationens engagemang.

Det här kan du göra på kort sikt

  • Stötta eller donera pengar till en antirasistisk organisation om ni har möjlighet. Här finns några svenska att välja mellan. Här finns också en lista över amerikanska organisationer ni kan stötta.
  • Köp antirasistisk litteratur för att utbilda dig själv, dina kollegor och dina kunder. Här finns en lista på engelskspråkiga böcker och här finns en lista på 100 böcker om tolerans och medmänsklighet.
  • Lär dig mer genom att lyssna på podcaster och följa olika konton i sociala medier. Podcasten Raseriet och instagramkontot @svarthistoria till exempel. Men det finns många fler.
  • Sprid kunskap om vad du har lärt dig. Det kostar inget. Det är inget som måste göras i verksamhetens namn utan kan göras på arbetsplatsen eller till din omgivning. Men går det att applicera på din verksamhet är det ännu viktigare att sprida det där.
  • Gå emellan om du hör någon säga något rasistiskt. Här finns en bra text om hur du kan göra.
  • Har du svarta och/eller rasifierade personer i din organisation? Kolla hur de mår just nu. Det är många omskakande bilder som syns i medier och på sociala plattformar. Fråga hur du kan stötta dem bäst.
  • Köp varor/tjänster av företag som drivs av svarta och/eller rasifierade personer. Eller om det är svårt, tipsa vidare om att de finns. Flera stora amerikanska konton som jag följer på Instagram har sammanställt företag som ägs av svarta entreprenörer i olika delstater, så att folk kan handla av dem/stötta dem.

Det här kan du göra på lång sikt

Jag har jobbat på Rättviseförmedlingen och vi har tagit fram flera olika tipslistor till organisationer som vill arbeta inkluderande. Den här passar de flesta verksamheter, både stora och små. Tänk långsiktigt, jobba med tydliga och uppföljningsbara mål och var beredd på att det kan skava och vara obekvämt. Men håll i!

Tänk på att det är svårt för dem som är utanför systemet och makten att vara med och förändra den. De behöver hjälp och stöd av dem som befinner sig i maktens rum. Hjälp dem att komma in, upplåt din plats så att deras erfarenheter får höras och påverka besluten. Annars sker det inga förändringar.