Enligt Breakit kommer Instagramannonser till Sverige redan 1 oktober i år. Men från att ha varit något exklusivt som bara de största företagen kunde utnyttja ska Instagramannonser snart fungera för både stora och små företag. Därför är det superviktigt att du vet hur det funkar.
Här är några av finesserna:
CALL TO ACTION direkt i annonsen. Alla har vi frustrerats av att inte kunna lägga in en länk till ett aktuellt erbjudande eller blogginlägg – mitt råd har varit att lägga in länken i din profil, och hänvisa dit. Men den stora fördelen med Instagramannonsering är att det kommer att finnas flera format där du som annonsör kan lägga in en så kallad ”call to action” – det vill säga, en uppmaning att ladda ner din app, prenumerera på ditt nyhetsbrev eller en länk till en särskild produkt i din webbutik, till exempel. Fantastiskt bra!
NYA ANNONSFORMAT. Dessutom kommer man att kunna annonsera i så kallad ”karusellformat” – det vill säga, flera bilder i en och samma annons. Kunden behöver bara svepa vänster för att se flera bilder – en guldgruva för den kreativa annonsören.
BÄTTRE MÅLGRUPPSINSTÄLLNINGAR. Instagram berättar i sin blogg att företaget kommer att utnyttja sina kunskaper från moderbolaget Facebook för att underlätta för annonsörer att rikta sina annonser rätt. Tidigare har de bara kunnat välja målgrupp utifrån kön, ålder och geografisk plats, men under året ska de demografiska variablerna utökas och man ska dessutom kunna rikta annonser till personer utifrån deras intressen.
Denna text publicerades först i nyhetsbrevet #BliDigitaltSmart Lite. Vill du också prenumerera på nyhetsbrevet – helt utan kostnad?
Fyll i din mejladress här: