Andelen svenskar som använder Instagram har nästan fördubblats jämfört med förra året. Men Facebook behåller greppet om oss – nästan alla som är medlemmar i ett socialt nätverk är också medlemmar i Facebook.
Instagram har Facebook att tacka för mycket. Inte nog med att företaget sedan två år tillbaka ingår i Zuckerbergs imperium – jag vågar påstå att det sociala nätverket har Facebook att tacka för att det fått en sådan skjuts i årets upplaga av Svenskarna och internet. Hela rapporten släpps först i mitten på november, men redan nu har godbitarna om svenskarnas sociala mediervanor kommit.
Hela 95 procent av alla svenskar mellan 16 och 25 besöker Facebook någon gång. Det är nästan alla. Men även om Facebook fortfarande regerar möter jag många människor som är osäkra på nyttan av att dela med sig där. De har ett konto som de pliktskyldigt går in på då och då, för att hålla kontakt med släkten till exempel. Men på Instagram har de möjlighet att vara mer privata – dela med sig av bilder till vissa personer via den privata meddelandefunktionen, ha ett stängt konto så att de godkänner vilka som följer dem för att nämna ett par exempel. De här möjligheterna finns visserligen på Facebook också – det är bara så mycket krångligare att lära sig.
Det är Facebook som har vant oss vid att umgås i sociala nätverk men eftersom alla gör det numera – Facebookfeeden förändras på olika sätt, allt kommer inte i tidsordning, vi känner inte att vi har makten över det som händer där – vill vi ha schyssta alternativ. Instagram är ett sådant.
Twitter då? Nej, Twitter har inte ökat nämnvärt. Användandet har i princip stått still sedan förra året. Och av de som är Twitteranvändare är det dubbelt så många som läser än skriver. Ändå tror jag inte att det är en övergående fluga. De som utnyttjar Twitters fulla potential har sett värdet av att nätverka via mikrobloggen.
Vill du läsa mer om hur vi använder sociala medier? Fin infografik finns nedan. Eller så läser du hela kapitlet från Svenskarna och internet.