Facebook-följareDu har gjort din hemläxa, bjuder på kick-ass innehåll men ändå når du bara en handfull personer.
Få dina följare att växa lavinartat genom att använda de här väl beprövade knepen. 

Ibland känns det som om allt bara står still. Du har bjudit in dina vänner och affärsbekanta att gilla din Facebooksida, de gillar och delar dina inlägg och även deras vänner gillar dina inlägg. Du har bra innehåll som BORDE göra att fler gillar sidan. Men ändå står följarantalet bara och stampar. Testa de här enkla tricksen och se följarantalet stadigt ticka uppåt.

Annonsera. Japp, det kanske är trist behöva betala men faktum är att för ganska lite pengar kan du få stort resultat. Om du till exempel väljer målet att få fler att gilla din sida kommer Facebook att optimera annonsen så att den når personer som Facebook tror skulle gilla din sida. Men – om du har inlägg som redan har genererat bra engagemang – det vill säga, gilla, dela, kommentera – skulle jag hellre välja att sponsra ett sådant så att fler än de som gillar din sida kan se det. Du gör detta enklast via Ads manager (ibland får man en notis om att ett inlägg får 90% mer engagemang än andra, liknande inlägg som du gör, med en uppmaning att marknadsföra det, men då saknar du möjligheten att skräddarsy målgrupp med mera) eller Power Editor. Då blir det dessutom lätt att få fler gillare genom att följa nästa punkt.

Uppmana folk som gillar dina inlägg att gilla din sida. Så fort ett inlägg som du har gjort genererar fler än fem-sex gillamarkeringar står det ungefär så här: NN, NN, NN och fem andra gillar detta. Klickar du på “fem andra” så får du fram en lista med alla personer som gillar ditt inlägg – och till höger om deras namn står det också om de gillar din sida, om de är inbjudna att gilla din sida (men inte gör det) och om de inte gillar din sida och du inte har bjudit in dem tidigare finns det en knapp som det står “bjud in” på. Klicka på knappen och vips! så har du bjudit in några helt nya människor som redan är positivt inställda till din sida.

Glöm inte att vara analog! För att lyckas digitalt måste man ibland också vara analog. Berätta för folk att du har en Facebooksida. Inte bara på din hemsida och i din epostsignatur, men även på ditt visitkort, på dina tryckta broschyrer och ansikte mot ansikte. Har du en butik? Sätt upp en skylt i butiken. Skickar du fakturor? Skriv namnet på din Facebooksida på fakturorna. Tala om för folk att du uppskattar att de gillar din sida på Facebook, och vad för innehåll de kan förväntas få den vägen.

Vet du inte hur du skapar bra och relevant innehåll på din Facebooksida? Börja med att ta reda på hur du skapar en strategi för sociala medier (del 1, del 2 och del 3) och sedan vill du säkert veta svaret på när och hur ofta du borde posta på Facebook.