Återigen meddelar Facebook att de ändrar i sina algoritmer så att ditt flöde blir mer relevant för dig. Bra för alla privatpersoner som vill se sina vänners uppdateringar – men är det dåligt för företagen som marknadsför sig i kanalen?
Nej, det behöver det inte vara. Men du måste veta några saker om du tänker marknadsföra dig på Facebook. För det första – folk är där för att bli roade och nätverka. De vill hålla sig uppdaterade och visa sig smarta och coola inför sitt nätverk också. I den kontexten måste du vara relevant. Du måste roa, hjälpa dem nätverka, hålla sig uppdaterade och göra dem smarta och coola. Och genom det nå dina egna mål, vad de nu må vara.
Hootsuite har skrivit ett bra blogginlägg om hur Facebooks förändringar kan påverka mindre företag och organisationer, som går ut på att du måste vara relevant för din publik. När du har läst det vill du kanske veta hur du går tillväga för att skapa en strategi för sociala medier (del 1, del 2 och del 3) och sedan vill du säkert veta svaret på när och hur ofta du borde posta på Facebook.