I hela mitt yrkesliv som verksam journalist har jag lärt mig att det är viktigt att känna läsaren. Vad går läsaren igång på? Vad är det som gör att en artikel verkligen når fram? På så sätt vet man hur man ska paketera en nyhet så den blir läst.

Så när jag drar igång som företagare är det lite med samma filosofi. Vilka är mina kunder och vad vill de ha? På vilket sätt kan de tänkas behöva mina tjänster?

För egen del har jag valt att göra marknadsundersökningar bland tilltänkta kunder. På så sätt kan man etablera en kontakt utan att behöva vara den där säljiga typen – jag ska ärligt säga att jag har svårt för att ringa upp helt okända människor och börja sälja in mina tjänster – utan man ber om deras hjälp. Folk är alltid mer välvilligt inställda till någon som behöver hjälp.

Dessutom: att göra marknadsundersökningar gör det lättare för mig att anpassa mitt erbjudande. Kunden har alltid rätt – har ni hört den? Jo men så är det – för vill kunden att jag ska göra en sak men jag en annan – ja, då har jag ingen kund.

Nej, det är inte rocket science. Men bra att hålla i huvudet.