Coronaviruset härjar och din business är stillastående. Ändå är det viktigt att du håller igång dina sociala medier. När det släpper vill du att dina kunder tänker på din verksamhet först.
Förutom att jag är sociala medier-konsult driver jag en resebyrå där vi gör personliga, skräddarsydda resor till privatpersoner som vill åka till södra och östra Afrika. Just nu har vi i princip inga kunder alls. Vi vet heller inte när det är möjligt att resa till Afrika igen. Men jag vet att det kommer att släppa och då är det viktigt att folk väljer oss och inte någon dussinarrangör. Därför har jag en särskilt aktiv strategi i gång så här i coronatider.
Din verksamhet kanske inte är lika hårt drabbad om du inte är i resebranschen, men det är ändå viktigt att du håller igång din organiska marknadsföring. Med ”organisk” menas den marknadsföring som du inte betalar för. I ett annat inlägg ska jag berätta hur jag tänker med organiskt kontra betald marknadsföring, men det kommer så småningom. För tillfället fokuserar vi på det som inte kostar. Det vill säga det som finns i dina följares flöden.
Håll grytan kokande. Det är viktigt att påminna dina följare och kunder om att du finns. Just därför bör du hålla igång dina sociala medier med bra och relevant innehåll för dem så här i coronatider. I Sydafrika är det lockdown vilket innebär att alla måste hålla sig hemma. Men den som är fast på en safarilodge i ett privat reservat får röra sig fritt i reservatet, precis som djuren. Flera lodger anordnar #SofaSafari, där du får följa med deras guider eller rangers och titta på djur – från din soffa.
De som saknar den möjligheten berättar mer om djuren du hittar när du väl kommer dit, eller berättar om vilka åtgärder de tagit för att garantera en säker vistelse även post-corona.
Var en kameleont. Vi befinner oss i en kollektiv, global kris och människors beteenden har förändrats. Oavsett om du är negativt påverkad av pandemin eller inte har din verksamhet säkert påverkats på något sätt. Anpassa dina sociala medier efter det. Vad gör folk mycket nu? Vad pratar de om? Kan du associera till det på något vis? Folk vill diskutera och framför allt dela information kring det de är intresserade av, speciellt om det finns nya, spännande vinklar. Hjälp dem med detta. Frilansjournalisten Emanuel Karlsten har hittat en egen nisch genom att bli Sveriges egen coronareporter. Varje vecka sammanfattar han coronaläget ur ett svenskt perspektiv, men han skriver också mycket annat intressant kopplat till pandemin. Vinklar som inte alltid går att hitta hos de stora drakarna.
Underhåll dina följare. Många är deltidspermitterade eller arbetslösa, många andra jobbar hemifrån. Resten kollar sociala medier när de vilar sig efter långa, hårda och ansträngande arbetsdagar. Vilka av dem är dina följare och vilka vill du nå? Lägg ner mer tid på dina inlägg i sociala medier och skapar kvalitativt innehåll som passar dem du vill nå. Då får de större möjligheter att upptäcka dig. Även när omständigheterna ställer till det för dig kan du utnyttja denna möjlighet. Flera av de matlagningskonton jag följer som är drabbade av diverse lockdowns utomlands skapar nu nytt innehåll i sina sociala kanaler. Tillaga mat hemma som kostar mindre än 50 kronor i affären, exempelvis. Passar både den som drabbats ekonomiskt av pandemin och den som måste hålla sig hemma.
Behandla algoritmerna som dina vänner. Många ser algoritmerna i sociala medier som fiender. Men använder du dem till din fördel och skapar engagemang kring dina inlägg får du betalt i form av större synlighet och varumärkeskännedom. Dessutom lär du dig mer om dina följare och vad som får dem att agera. Särskilt om du har gott om tid just nu (och ork, det är fullt förståeligt att må dåligt och inte orka så här i kristider) kan du experimentera lite i dina sociala kanaler.
Var en personlighet och inte ett varumärke. Det tjatas om varumärke och personliga varumärken i sociala medier. Jag skulle vilja säga att personlighet är det viktigaste. Visa följarna att din verksamhet är mänsklig och personlig, så skapar du garanterat engagemang.
Vare sig det handlar om att ni också är drabbade av corona eller om ni gör något särskilt för att underlätta för andra – berätta! Det är ett bra sätt att knyta an till människorna som följer er. Det här inlägget på Instagram av General Electric var ett sådant som jag har tänkt på mycket även efter att jag såg det i mina flöden.