Organisk marknadsföring är det du publicerar i dina eller ditt företags olika sociala kanaler. Det kan vara inlägg på en Facebooksida, bilder eller filmer på ett Instagramkonto, TikTok-klipp eller Youtubefilmer. Det viktiga är att innehållet är tillgängligt för dina följare och du har inte betalt för att den ska spridas ytterligare. Du hoppas och litar på att dina följare ska gilla, dela och/eller kommentera på ditt innehåll, och sprida det åt dig.

Därför ska du ägna dig åt organisk marknadsföring i sociala medier

När du marknadsför din verksamhet i sociala medier ger du vanliga människor möjlighet att göra den eller dig mer synlig. Vi är människor och vi gillar sådant som rekommenderas av andra människor. Det är därför så många e-handelssajter tillåter betygssättning. Det är därför min man tar fram Tripadvisor för att leta upp en krog så fort vi är på resande fot. Det är vanliga människor som sätter betyg och beskriver sin upplevelse. Och vi människor litar alltid mer på andra än på själva varumärket eller restaurangens egna annonser.

Sociala medier är den digitala motsvarigheten till betygssättning och sker i princip hela tiden. Du kan inte sitta och vänta på att någon köper din produkt eller tjänst och sedan berättar för sina vänner och bekanta på jobbet eller skolan hur bra den var. Är du aktiv i sociala medier kan du påminna folk som gillar ditt varumärke varför de tycker om det, få dem att klicka på en gillatumme eller kanske till och med dela ett inlägg och sprida sitt gillande till hela sin bekantskapskrets. Gör de det ofta kan de påverka sin omgivning att vända sig till just dig när de behöver ha en lösning på ett liknande problem. Tar du väl hand om dina följare kommer de att göra halva jobbet åt dig. Även om det var tio år sedan de köpte något av dig kanske känslan av nöjdhet är kvar.

Inte nog med att du kan utnyttja vanliga människor så att de gör reklam åt dig. Genom att de gör det får du mängder med information om dem. Du får kvitto i realtid på hur mycket känslor och gillande du skapar. Det är unikt. Från det att du publicerat ett inlägg någonstans finns det ganska snart statistik på hur den tagits emot. I form av hjärtan, gillamarkeringar, delningar med mera. Du får reda på vad de gillar för slags inlägg, vad som får dem att kommentera och vilka känslor du kan skapa. Du kan sedan utnyttja denna kunskap för att göra ännu mer succé i sociala medier. Till exempel genom att göra slagkraftiga annonser som skapar leads och merförsäljning.

Myten om att organisk marknadsföring är dött är just det – en myt

När jag håller kurser eller besöker företag för att hjälpa dem är det nästan alltid någon som säger att de gått en kurs/hört att organisk marknadsföring är dött, att det inte är någon idé. Att det bara är köpt som gäller. Jag skulle vilja veta vilka det är som håller dessa kurser och sprider dessa rykten. Jag gissar att de jobbar på byråer som hjälper dig att annonsera i sociala medier. De vill helt enkelt skrämma dig så att du anlitar dem. Och vill du kasta dina pengar i sjön så be my guest.

För det första; ja det ÄR svårt att nå ut organiskt i sociala medier idag. En bra sociala medier-strategi ska förutom allt det andra också innehålla en plan och budget för annonsering. Du behöver ju maximera din räckvidd och synlighet och det klarar du inte särskilt bra utan att annonsera.

Men du vet inte hur du ska annonsera innan du vet vad dina följare/din målgrupp gillar. Och därför är det superviktigt att du har stenkoll på vad som händer när du gör vanliga inlägg. Den kunskapen och de insikterna kommer att spara dig pengar och tid eftersom du slipper gissa dig fram till vad som är en bra annons för din målgrupp. Du vet redan.

Och mig veterligen är både tid och pengar något som de flesta av oss har ont om. Så nej, organisk marknadsföring i sociala medier är INTE dött och ja, du behöver ägna tid och resurser åt det.