Optimera meraNå dina följare när de är mest aktiva, och posta bilder när du vet att du får som mest respons – utan att behöva hacka upp din dag. Här kommer knepen som effektiviserar ditt Instagrammande.

Instagram är ett fantastiskt sätt att marknadsföra din verksamhet på men det kan också ta tid – har du bara en smartphone eller surfplatta att jobba med är det bökigt att byta konto – i alla fall än så länge.

Om du vet att dina följare brukar gilla bilder som postas torsdagar klockan 14 och du är upptagen i möte just då är det inte alltid det är accepterat att ta fem minuters paus för att uppdatera med senaste nytt. Som tur är finns det hjälpmedel därute som till en ganska liten kostnad – ibland gratis – hjälper dig att effektivisera ditt arbete.

  • Håll koll på statistiken. Genom gratistjänster som till exempel Squarelovin (jag har tidigare använt Iconosquare men nu tar de 200 USD = över 1700 SEK i månaden för sin tjänst och det är det inte värt*) kan du få ingående information om vilka tider och dagar som det är bäst att posta på. Koppla ditt konto till tjänsten, klicka på Stats/Optimization och insup informationen i lugn och ro. Utifrån den kan du bestämma vilka dagar och tider i veckan du borde lägga upp dina bilder och anpassa ditt instagrammande efter det.
  • Tidsinställ dina inlägg. Genom tjänster som till exempel Onlypult i datorn (billigaste varianten kostar cirka 100 kr per månad eller 900 kr per år och du får koppla tre olika Instagramkonton till tjänsten) kan du planera in och publicera dina inlägg direkt från datorn till Instagram. Underbart för den som ska på semester men ändå vill att kontot ska uppdateras. Gratistjänsterna Crowdfire och Takeoff (som finns i både Appstore och Google Play) gör liknande i telefonen men de publicerar inte dina inlägg åt dig, utan du kan förbereda dem i appen när det passar dig, sedan får du en pushnotis till telefonen när det är dags att publicera. Du måste alltså öppna bilden i Instagram när det är dags att publicera, men du har ändå sparat rätt mycket tid.

Inte så svårt va? Och heller inte så dyrt.

Vill du veta mer om marknadsföring på Instagram? Läs marknadsföringstips för Instagram och vill du locka fler följare med hjälp av tävlingar ska du definitivt läsa vanliga fallgropar i tävlingar i sociala medier.

Behöver du någon som hjälper dig sköta dina konton, eller tycker du det är svårt att skapa en strategi för sociala medier själv? Kontakta mig!

*UPPDATERING: Iconosquare har – efter stort missnöje – dragit tillbaka kostnaden för sin tjänst och all statistik är återigen gratis. Tur att de lyssnade på publiken.

Psst, visste du att Instagram har börjat med emojis i hashtaggar? Inte? Nu vet du. Men aubergine-emojin är en stor no-no. Eftersom många har använt den som symbol för erigerade penisar har Instagram helt enkelt blockerat möjligheten att använda den. Hashtaggen #eggplant är också borttagen.